Annandag påsk alla stockholmare vaknar till snö men jag säger S Maugham!

Skönt vara ledig en snöig annandag påsk, eller hur? Då kan man ägna sig åt intressant läsning och då rekommenderar jag den i början av 1900-talet (l00 år sedan!) kände men av kultureliten inte särskilt uppskattade författaren Somerset Maugham. Men läsarna gjorde det och hans böcker gick åt som smör. Oc h nu är han som sagt aktuell igen med filmen "The painted veil". Det är tredje gången denna bok av honom med samma namn filmas och jag tycker den fascinerar oerhört om man kan se bakom handlingen och vad Somerset Maugham menade med boken och med alla sina böcker. England har ju också en fantastisk förmåga att återskapa gamla miljöer, dom gör nog en väldig research för det. Det är ju inte bara kläderna som ska passa utan även språket och sättet att uppföra sig. Det är vi svenskar urusla på, när vi gör t ex teveserier från äldre tider, så uppför sig skådespelarna som om dom agerade i nuet. Dåligt menar jag. Själv ska jag försöka skaffa videon med Greta Garbo, som spelade i en version av The painted veil, "Den brokiga vävnaden" som den korrekt hette då. Men jag kan också rekommendera S M:s bok
"Summing up" som verkligen är givande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback