"På nätet läser man noga och långt" enl DN-artikel 18 april-07

Själv håller jag inte med om att i alla fall inte jag läser noga och långt  via nätet. Är det något intressant att läsa printar jag det först och kan sedan i lugn och ro läsa texterna. Att sitta och stirra på en dataskärm är både jobbigt och tror jag skadligt så småningom i alla fall för ögonen. Men enl DN:s artikel har Amerikanska Poynter Institue
undersökt läsarna av både tidningar och nätmedier genom att mäta hur ögonen rör sig över tidningen eller skärmen och man fick fram att när de som läser på nätet valt en text så läser de oftare en tidningsläsaren till
slutet!! Hela 77 % läste klart! Fan tro´t . Men i undersökningen fann man också att det finns två sätt att läsa:
metodiskt eller skannande. Den metodiske läsaren läser systematiskt sida upp och sida ner, den skannande hoppar mellan rubriker och bilder och läser en bit text här och där. Då förstår jag att jag är den skannande typen.
Och undersökningen kom också fram till att 75 % av tidningsläsarna är metodiska (tror jag det) och bara 50 %
av dem som läser text på nätet. Därför borde konstruktörerna av nätsajter ta hänsyn till detta och kanske borde
de skapa en sajt för de metodiska läsarna och en annan för de skannande läsarna. Det ska bli kul att se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback