Sura stockholmare

Förlåt, invånare i Stockholm, ja, jag är själv en sådan, dock skånska i botten men varför är alla människor i alla åldrar så frukansvärt sura här? Man blir inte glad. Handlade i en stor matvaruaffär idag och alla knuffades och trängdes och stötte man till någon så fick men en ilsken blick, ja, också om man blev knuffad själv! Jag är som sagt från Skåne och där uppför man sig helt annorlunda, man kan prata med främmande människor och man säger förlåt, kanske det låter som forlaut men ändå. Man gör narr åt den skånska dialekten men hellre den än alla sura miner och ansikten i Stockholm.

Kommentarer
Postat av: Lene

Det är sant. Jag är förvånade hur vänliga alla är mot varandra i Blekinge t.ex. när jag är där. Dom är artiga och hälsa och pratar om dom känner igen varandra.Min dotter som är van vid alla artiga i USA är förvånad över hur alla bufflar fram i Stockholm med stirrande blick och eld i baken.

2007-04-24 @ 18:33:59
Postat av: Marianne

Sällar mig både till syrrans o din åsikt om sura miner - tycker illa om både det o det skånska idiomet, som förekommer dagligdags i både TV och radio --- är skåningar mer pratglada än andra ?
Förutom sura miner gör det MIG vansinnig med alla människor, som bara går rakt på en i stället för att väja - jag hämnas ofta med att stanna o stå stilla, då blir dom så konfunderade att dom nästan står på huvudet, ha !

2007-04-28 @ 17:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback