Tandläkarjour och äldres syn på vårdpersonal

Bit inte på naglarna, då kan det gå för er som för mig som i gårkväll bet inte bara av nageln utan också en framtand!! Och hur ser man ut utan en framtand? Fasansfull. Det blev att skrapa ihop pengar och ge sig av till tandläkarjouren och sitta där i nästan 3 timmar. Men jag hade tur, jag fick en helt underbar tandläkare + dito tandsköterska. Och jag kom att tänka på en artikel jag läste för ett tag sedan, att äldre och sjuka invandrare
skulle få vårdpersonal som talade deras eget språk, vilket förstås skulle göra dem tryggare. Men då undrar jag,
får äldre svenska vårdtagare begära samma sak? Det är nog inte så. Minns en äldre släkting som behövde hjälp mitt i natten men när hon fick se den främmande personen som inte förstod ett dugg vad min sjuka släkting sa
och vice versa sprang upp och ut ur lägenheten ut på gatan skrikande! Men i dagens läge är det väl svårt att
alla äldre svenskar kan få hjälp utan att anlita människor som inte kan språket.  Undrar hur länge äldre svenskar ska få diskrimine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback