Amatörernas tidevarv art av Karin Rebas i DN den 3 aug-07

Karin Rebas behandlar i sin artikel boken av dot.com-entreprenören Andrew Keen med titeln "The cult of the amateur - how today´s internet is killing our culture", författaren vill ta död på myterna om det sköna, öppna internet.
Bloggar, Youtube och Wikipedia, menar Keen, är värdelösa som företeelser, de bara slår undan benen på de riktiga experterna och kulturutövarna. Keen menar också att internet inte leder till mångfald utan till en öronbedövande kakafoni. Och han påstår också i sin bok enligt KR att konsten och vetenskapen är på väg att ersättas av "hundra miljoner bloggare som pratar om sig själva, samtidigt". Och det måste jag trots att jag är bloggare själv hålla med om, när jag vill kolla om min blogg kommit in och tittar på nybloggat, där utdrag eller
de första raderna av bloggarna är citerade, så är det oftast personliga för andra helt ovidkommande saker som skrivs. T ex "idag drack jag mitt morgonkaffe...", "nu ska jag gå till frissan" eller dylikt.  Helt ointressant menar jag och Keen också som jag förstått  att läsa för andra än personen som skriver det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback