Enl DN "Percy Barnevik hjälper de fattigaste bli företagare"!

När fan blir gammal blir han religiös så låter ett gammalt ordspråk och det kommer jag att tänka på när jag läser
artikeln i DN enl rubriken. Men idéen är ju helt fantastisk. PB arbetar i organisationen Hand in Hand och genom denna blir 4.000 indiska kvinnor entreprenörer endast med hjälp av mikrolån. Jag har sett ett program om samma sak för något år sedan och den kändes så glädjande. Den som startade det här med s k mikrolån som inte behövde betalas tillbaka förrän senare och utan ränta såvitt jag förstod fick också Nobelpriset för detta förra året
med all rätt menar jag. PB säger också i artikeln att målet är att bekämpa fattigdomen och det är bara genom kvinnorna detta fungerar!! Vilket skönt påstående för oss kvinnor. PB lovar också att världsfattigdomen ska vara utrotad om 20 år!! Helt otroligt underbart att läsa. Verksamheten bygger på fem delar, Kvinnoprojekt med utbildning och mikrokrediter till nya företag, Barnarbetare ska befrias från slaveri och ge dem utbildning (hittills har 10.000 barn räddats), Medicinsk hjälp bl a med hjälp internet, Medborgarcentrer i alla stora byar samt Miljövård.  Verksamheten Hand in Hand finansieras med donationer, familjen af Jochnick (grundare av företaget Oriflame) skänkte nyligen 35 miljoner kronor
och Percy Barnevik skänkte lika mycket. (Vilket utmärkt sätt att använda sin förmögenhet!)
Det här är tycker jag en oerhört spännande och glädjande information mot tidningars annars stora rapporter om
mord, misshandel, rån osv.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback