Lärarutbildningen ska göras om

Det är synd om lärarna, alla dessa ändringar av kurser, av bestämmelser, av utbildning. För något år sedan gick en dokumentär som jag tror kallades för vikarien, dvs lärarvikarien, denne trevlige unge kille hade en massa idéer om hur undervisningen skulle gå till men det gick snett. Han hade inte räknat med elevernas bristande intresse för både undervisning och uppförande. Han tog hjälp av en känd f d lärare från Lund som påstod sig kunna undervisa i vilka klasser som helst. Men ack nej, det gick lika snett för honom och till sist tog de båda till det vapen som man enligt reglerna INTE ska göra, de skrek och hotade. Nu lär alla lärarkategorier utbildas på nästan samma sätt för att kunna undervisa på alla stadier. Detta är kanske fel. Visserligen bör det finnas vidareutbildning för dem som t ex endast utbildat sig till förskollärare men som vill gå vidare i karriären. Jag tror att utbildningen för samtliga kategorier blir urvattnad och inget värt egentligen. Visserligen kanske alla då vill utbilda sig till gymnasielärare men man hoppas väl att de som känner att de varken skulle orka eller kunna ta den längre utbildningen "nöjer" sig med
förskollärarutbildningen, som bör menar jag vara kortare. Har en förskola utanför mitt hus och där verkar personalen inte förta sig, sitter mest i klungor och pratar, något som en gymnasielärare aldrig kan eller hinner.
Skattekostnaderna för lärarutbildningen tror jag skulle minska om man som sagt delade upp undervisningen för olika kategorier lärare. Viss undervisning kanske skulle kunna ske gemensamt. Vi får se vad Francke kommer fram till. Det värsta är väl att det blir ännu tydligare hierarkier inom lärarkåren.

Kommentarer
Postat av: A-K

Förstår inte riktigt ditt resonemang när du skriver att "vissa nöjer sig med att utbilda sig till föskollärare", för att de inte kan eller vill ta sig igenom en längre utbildning. Jag är övertygad om att valet att utbilda sig till förskollärare inte har att göra med att man inte klarar av eller orkar läsa till gymnasielärare. Vi som arbetar som förskollärare har valt det för att vi vill arbeta med yngre barn.

2007-09-08 @ 22:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback