Man lär sig beteendevetenskap när man ser på dokusåpetävlingar!

Till mina väninnors fasa älskar jag dokusåpor med tävlingsmoment, där en efter en försvinner vid varje programtillfälle. One is the winner and one is out som fotomodellen Klumt? säger i tävlingen Project Runway, som tävlar i att designa och sy kläder. När en tävling har slutat börja en ny med samma tema och det är som sagt lustigt att se hur lika de tävlande beter sig i varje programserie. Avundsjukan är stor vad det än gäller och skvallret
går mellan de deltagande, en del mobbas och en del tolereras mera.  Jag har också sett på de s k Bachelorprogrammen, där en tjej eller en kille ska välja ut en bland 25.
Pinsamt tycker jag det är när 25 kvinnor tävlar om en mans gunst, hur de smickrar honom och nästan bjuder ut sig för att få stanna i "tävlingen", samma beteende kommer igen när det är män som ska väljas av en kvinna, men det tolererar man mera, man är ju van att det är männen som uppvaktar. Men svartsjukan är stor vilken grupp det än gäller och man gör allt för att förringa de andra deltagarna när man anförtror sig åt tevefotografen. Självförtroendet verkar också enormt stort, alla säger sig vinna tävlingen vad denna än gäller. Jag tycker att man får en hel del
insikter i människors beteende, i alla fall västvärldens människor, tror dock att det gäller över hela världen.
Dessutom har man ju spänningen, jag har alltid någon eller några favoriter, åker han eller hon ut eller blir den the winner?  Spänning också alltså!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Tyvärr måste jag säga emot det här inlägget. Jag kallar inte såpprogrammen för tävlingar - utan förnedringsprogram. Tävling i dess rätta bemärkelse är kraftmätning i kunskap eller idrott, typ "Jeopardy","Vi i femman" eller VM, OS o.s.v.
Spänning för min del är bl.a.brittiska deckare med tidstrogen miljö o fantastiskt bra skådespelare.
Bra med två TV i en familj om smaken skulle vara delad !

2007-08-30 @ 18:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback