Halländsk rätt, långkål, jättegott, nyttigt!

Varje jul måste jag jaga grönkål och inte som de flesta häruppe i kungl huvudstaden som dekoration till skinkan,. nej, till en nyttig och oerhört god julrätt, nämligen den halländska långkålen. Fråga Per Gessle han vet! Mina
halländska morsrötter har gett mig smaken från barndomens jular, långkål och skinka. Mums. Hur man gör denna rätt? Man måste förstås koka sin skinka och hur många gör det idag. Nej lättlagat ska det visst vara och redan kokta
skinkor går åt som smör verkar det. Jag kokar min skinka i en stor gryta och spadet då som upplänningarna
doppar bröd i det använder jag till långkålen. Jag lägger blad som jag river från grönkålens stam efter noggrann tvättning i skinkspadet. Ju mindre blad ju läckrare. Så får grönkålen stå och puttra ca en timme och sedan
ska det kallna. Iförd fräscha gummihandskar kramar jag grönkålen till bollar och sätter in i kylen. Till julbordet
steker jag så dessa bollar i mycket smör och rätt hårt och GUD VA GOTT! Och nyttigt, grönkål innehåller mycket järn. Pröva ni som är hushållskunniga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback