Var finns snön? Inte i Stockholm i alla fall. Motvilja mot fiskrätter.

Annandag, regn, regn. Jag ser framför mig alla små barn som sitter där tårögda bakom rutorna med sina julklappsskidor, -skridskor osv. För egen del har jag inte tid tänka på utebliven snö utan stressar med släktträffen.
Nästa år får det bli ett slut med dessa julbord. I år har jag inte köpt någon sill eftersom både min sambo och jag
inte äter fisk. Dock finns tonfisk o sardiner med, kan jag äta om jag ska äta någon form av fisk, ja, så rökt lax förstås. Min sambo och jag fann varandra via vår fiskmotvilja men kommer han på något party där det serveras fisk då kan han äta. Då blir jag jättesur, menar att han ska vara solidarisk mot mot som jämt får höra: Äter du inte FISK!
Som är så gott! Jag hatar dessa påhopp. Nästan alla har väl någon rätt som dom inte gillar. Ibland när jag orkar
så brukar jag fråga den som frågar mig: Är det någon mat DU inte gillar? Och det finns det ju alltid. Tämk dig då
den maten när det serveras fisk, så kanske du förstår, brukar jag säja då.. Någon gång har inte ens jag kunnat säga nej, ibland har jag missat att det har varit fisk men vid första tuggan har jag förstås märkt det och något tystare under tiden ätandet av rätten än pratglada jag finns inte. Kväljningar har jag haft svårt att dölja och för mig har middagen eller partyt varit misslyckat. Så som sagt vill jag trivas så säger jag nej tack vilka kommentarer jag än får.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback