Var tog snön vägen?

Är det verkligen sant? Ännu en grön vinterdag, blåsig, ok, men plusgrader och något sol.
Städdag, jobbigt men som allt jobb som man inte tycker om känns skönare när man klarat av det.
Nu diskuteras ordningsbetyg i skolan. Ja, det hade visserligen jag när jag gick i skolan men det var ju som på en annan planet.  I DN fanns en artikel där det påstods att svenska skolungdomar
var värre än alla andra!! I Europa, eller? Jag har sett amerikanska dokumentärer från skolor där eleverna betedde sig precis som i Sverige, där ordningen inte finns mer än på papper. Jag förstår inte det här, kunskap är ju något kul. Kan man få nog av kunskap? Men jag minns när jag gick på en kurs och skulle lära mig datasystem, jag fattade noll och det var dötrist att sitta och lyssna på något man inte förstår.
Men det gäller förstås att ha charmiga lärare med som sagt stor karisma och förmåga att göra
även det tråkigaste ämne intressant och givande och förstås förståeligt.
Men dagens ungdom har det inte lätt, vilken stress, vilka krav. Lugnet som fanns förr har ju helt försvunnet. Man måste få och kunna koppla av, annars orkar man inte.  Våra hjärnor lämpar sig inte för alla dessa enorma mängder av natosekundsnabba intryck.  Så man undrar inte på att ungdomar idag t o m sniffar lustgas för att känna en stunds lugn. Jag blir sorgsen när jag tänker på det. Önskar att jag hade milslånga armar så att jag kunde få krama och hålla om alla dessa olyckliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback