De underliga bokstavsbetygen

Jag håller med DN:s Hanne Kjöller när hon skriver en artikel under rubriken "Det regnar MVG", dvs det som räknas som högsta betyg i grund- och gymnasieskolan. Som lärare är det jobbigt att med bara dessa tre bokstavsbetyg
sätta rättvisa betyg. Det blir då lätt att det kommer att "regna MVG". Och detta högsta betyg innefattar då väldigt
olika prestationer från elevernas sida som ju inte syns. Det måste bli fler betygssteg för att någorlunda få en uppfattning om vad varje elev presterar. För oändligt längesedan fanns det ju också bokstavsbetyg men då hade lärarna möjlighet att minska ett betyg med ett minus eller höja det genom ett plus. Själv tycker jag att sifferbetygen
var utmärkta men borde funnits i flera steg. Eleven kunde emellertid lätt få veta om den hade t ex 3,0 till 3,95. Men det är klart att de som fick veta via läraren att de hade 3,95 ville ha en 4 istället, som naturligtvis smällde högre.
Eleverna har svårt att bedöma lärarnas betygsättning men genom sifferbetygen kunde man ju få fram en skala
som gav eleven upplysning om sina prestationer. Så som sagt inför sifferbetygen men i flera steg igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback