Nobels arkiv blir världsminne

Varför bloggar man om något som verkar ointressant för många? Nobels arkiv vad är det? Jo, det är Nobels familjearkiv med allt vad det innefattar om Nobels tid, brev, dokument m m m m. Detta har UNESCO beslutat
ska registreras i Unesco-programmet Memory of the world, det är arkivens och bibliotekens motsvarighet
till världsarkivlistan. Själv minns jag vilken spänning jag upplevde när jag för ett antal år sedan besökte
Riksarkivet i Stockholm och fick läsa originalbrevet! som Gustav III:s mördare Anckarström skrev i fängelset
och bedyrade sin oskuld. Att få hålla i det brev som denne person satt och skrev för 300 år sedan kändes
fantastiskt! Jag såg honom nästan levande framför mig där han satt och doppade pennan (gåspennan?) i bläckhornet och plitade ner sina rader. Historien är underbar och att gå in i den är som att uppleva en
tidsmaskin, som ju är ett vanligt tema för tevefilmer nuförtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback