MÅRTENSAFTON! Med snö och halka! i Stockholm men också i Skåne!!

Mårtensafton är en viktig afton för oss utvandrade och andra skåningar. När jag var barn åt vi anka, som är godare en gås, har faktiskt bara ätit gås på restaurang när jag kom till Stockholm som väldigt ung. Senare blev det en del anka men sedan vi hade gäster och bjöd på en jätteanka men bara skelettet var kvar när det var min tur (sist) att
ta så skippade vi den fågeln utan äter och bjuder på kyckling istället, inte dumt om man får en stor saftig sån. Det
är ju också viktigt att man äter vitt kött och det gör vi alltså ikväll. Äppelkakan lyser med sin frånvaro men det finns
ostkaka och det är gott också med drottningssyllt till (ej hemlagad). Men vågar man sig ut? Det lär vara glashalt.
Men det är visst så över hela Sverige, jag som varje morron och kväll tittar på min barndomsbygd Råå utanför
Helsingborg ser att idag är det vitt överallt. Det är inte ofta man får se det där vid den här tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback