Västerlandets skönhetsideal gäller också i KINA!!

Kina, detta stora land med miljarder invånare, är alltid intressant menar jag att veta mer om så jag placerade mig framför teven i går kväll den 27 nov för att titta på Kina i en halvtimme. Och vad fick jag till min häpnad se, jo, NU
är det pengar och åter pengar som gäller och till min ännu större förvåning för kinesiskorna gäller västerlandets skönhetsideal!! Bort med hängande ögonlock och smala läppar men framförallt var de unga tjejerna inte nöjda
med sin längd!! Och vad gör man då? Man opererar sig. Värst var att se mycket unga flickor som opererade sig för att bli längre och fick ligga med stålställningar på benen i halvårsvis!! Fruktansvärt tyckte jag. Men hur kan det komma sig att det är västerlandets skönhetsideal som gäller? Själv tror jag att det är teve som ligger bakom, för
att antal år sedan kunde nästan hela världen se på teve och vad var det som visades där? Jo, amerikanska drömfilmer med amerikanska sköna kvinnor och där satt de små kinestjejerna och stirrade och det är klart
att de tog till sig vad de såg och ville se ut på samma sätt. Men jag undrar när ska trenden att vara unga och vacker vända? Så att människan vilket utseende och ålder den har ska vara i centrum.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback