Jag kan inte räkna!!! Pris på rysk konst. Gamla målare m m

De som läste min blogg igår blev nog förvånade när jag skrev om priset på en rysk brosch som skulle säljas
på Auktionsverkets ryska auktion i dagarna. Jag skrev att denna lilla 4 cm brosch hade ett utropspris på
en halv MILJARD!! Hur i fridens dar kunde jag skriva så, nej, priset var hog högt ändå, 500.000 kr dvs
en halv MILJON handladet det om förstås. Men ändå vem kan och vill betala det för en liten visserligen vacker men ändå brosch? Men priser på konst kan verkligen göra en häpen. Jag tänker på stackars Vincent van Gogh som
inte sålde en tavla, hans tavlor säljs nu i USA för 60 MILJONER dollar.  Konstmarknaden är märklig men väldigt spännande. I dag läser jag i DN att forskare ska studera gamla målningar över soluppgångar som anses påverkade av vulkanutbrott!! Vad som förundrar mig är alla dessa målare som levde för flera hundra år sedan
kunde göra så fantastiska målningar. Gå och titta på Nationalmuseum där man ställer ut 1700-talets Roslin.
Vilken skicklighet, vilka detaljer! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback