Rysk konst säljs ut

Bor man i Stockholm har man en fantastisk möjlighet om man är intresserad av konst att gratis få se massor av detta via auktionsfirmornas visningar. Auktionsverket annonserade om visning av rysk konst, så jag åkte in till
stan och gick på visningen. Jag häpnade! Vilka mängder av konst! I alla former, gamla tavlor med motiv som man sett på västerländska tavlor men där fanns också med en tavla av den nu så uppmärksammade Roslin vars konst visas på Nationalmuseum. Konstnärerna kände jag annars inte alls till med sina ryska svåruttalade namn men det fanns mycket som var intressant men o, vilka utropspriser!! Jag fäste mig särskilt vid en liten rund brosch med högst fyra cm i diameter med diamanter osv. Den hade ett utropspris på en halv miljard!!! Vem köper sådant? Och
var tänkte jag kommer all denna ryska konst ifrån? Är det arv från adeln som flydde från Ryssland när revolutionen slog till, eller? Men att gå på den auktionen hade verkligen varit spännande. Skulle allt säljas till sina utropspriser
så skulle det handla om många miljarder! Men som sagt visningen är gratis och det är härligt se all denna dyrbara konst live.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback