Jobbigt att vara skrockfull

Vad beror det på att man är skrockfull? Tror man på någon ondskans makt, eller? Så t ex idag tyckte min sambo att vi skulle byta ut växterna, pelargoner, krasse m, på balkongen som finns i krukor som hänger runt om på balkongräcket mot ljung. Ljung är ju en höstväxt som står relativt länge och tål regn och rusk. Och snyggt är den också med ljuslila blommor. Men varför tvekade jag? Jo, jag har hört att man får inte ta in ljung i huset, det betyder olycka!! Och hur ska dom annars komma ut på balkongen?Jag köpte ändå 4 ljungväxter men sa till min sambos häpnad att HAN fick ta in dom och att jag skulle ställa ljungen utanför dörren!! Han fattade inte och trodde att jag hade blivit galen. Så jag försökte, lät dom först stå utanför dörren tills jag fått av mig ytterkläderna och skor och sprang sedan med växterna ut på balkongen där jag andades ut. Helt knäppt jag vet. DN:s journalist som varit stationerad i Ryssland berättade i en artikel att ryssarna var väldigt skrockfulla och då mailade jag till honom och berättade om mig, tog ett exempel Om jag hade glömt något när jag gick ut så kunde jag inte gå tillbaka och hämta det för det betydde otur! Då svarade han att man skulle enligt ryssarna titta sig i spegeln innan man gick ut igen om man hämtat det man glömt så var det OK. Tack och lov. Mötte honom av en händelse på DN:s utrikesdag och tackade honom väldigt. Han sa att många hade mailat honom om sin skrockfullhet, så jag är alltså inte ENSAM.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback