Vilken invigning, vilken show!!

Kineserna kan det måste man medge. Vilken fantastisk invigning av OS, helt enorm. Och Kina har ju på många sätt
varit långt före västvärlden med uppfinningar, t ex kompassen var kineserna de första som kom på, likaså tryckkonsten.
Vi har ju vår Gutenberg många århundraden efter. På en jättetavla (golv) fick man se Kinas långa historia
framställd på det mest fantsstiska sätt. Så tjusigt, så enormt skickligt!! Lite egendomligt var emellertid att Kinas
1900-tal skildrades inte, inte hur Kina blev kommunistiskt förklarades  men det var nog taktiskt gjort.
Och vilka fyrfervkerier, men sådana är Kina skickligast i världen på att framkalla.
Så började inmarschen, den tog nästan två timmar men var trots det intressant, 204 länder var det visst som var med
och alla deltagare hade färgklada och spännande kläder. Men en sak retade mig, nämligen SVT:s kommentatorer,
vet inte vilka det var, ja, skåningen!! som bor i Kina och talar såvitt jag förstår kinesiska (mandarin) flytande var en
men den andre vem det nu var skulle tvunget tala om vad kinesiserna tycker idag och hur OS påv erkat Kina osv
sådant som vi hört tillräckligt om förut. Jag ville som ibland skedde höra om de olika deltagarna, nu marscherade
många förbi och man fick inte veta någonting vare sig om landet eller deras idrottsmän eller -kvinnor. Jag blev väldigt irriterad måste jag erkänna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback