Horace Engdahl slutar som Akademiens ständige sekreterare, Peter Englund övertar jobbet.

På senare år när jag lyssnat till Horace Engdahls introduktionstal till nobelpristagarna i litteratur har jag blivit mäkta imponerad! Gud så skicklig han är på att formulera sig elegant och ändå enormt klokt. Kan Peter Englund leva upp till det?Vet ej, för jag skäms men jag vet inte så mycket om Peter Englund men måste försöka läsa mer av honom nästa år.
Jag har varit på studiebesök i Svenska Akademiens lokaler och en guide har redogjort för Akademiens arbete när det gäller att välja Nobelpristagare och det verkar inte vara ett lätt jobb. Ledamöterna måste läsa åtskilliga böcker och ha åsikter om
författarna. Det blir många diskussioner men till sist samsas man och som sagt väljer en. Jag tycker att det har blivit
mer "populära" författare på senare år, tidigare var det många väldigt egenomliga och svårlästa författare. Hoppas Peter
Englund fortsätter den moderna linjen. Minns inte hur de böcker som valdes ut, valdes. Oj, vad det är mycket man inte vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback