Kan man äta skinkan? Man blir kanske förgiftad?

Nog blir man galen. Hade just blivit färdig med skinkkoket. Jobbigt men jag måste ha skinkspad för att koka min mammas halländska julrätt LÅNGKÅL. Dvs man river bladen från grönkål, helst så små och mjälla som möjligt, och koker dem en timme i skinkspadet. Sedan kramar man kålen till bollar och lägger i kylen. Till julbordet ska man så steka dessa bollar i mycket smör! Mums, mums. Men så kom då skrällen. Irländskt griskött är förgiftat!!! Ja, jag är slarvig, jag tittade inte så noga på etiketten när jag köpte skinkan, valde den för att den inte var så hemskt stor. Och nu var den alltså både kokt och griljerad och färdig för julkonsumtion. men, men, vågade man äta den? Först ikväll kunde jag andas ut, ringde Hemköp där jag köpt den. Vi har bara svenskt kött, fick jag veta. Stor djup suck av lättnad. Men, jag har ju köpt färdigstekta köttbullar och prinskorv som man ju också MÅSTE ha. Hur är det nu med köttet till dom. Har inte orkat titta. Gör det i morron innan jag går iväg och ev köper nytt garanterat svenskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback