Kan Kosovo bli ett nytt Sarajevo?

Jag måste erkänna att jag inte följde med Bosnienkriget så noga, orkade inte då. Men nu tycker jag att det börjar
kännas  kusligt, Kosovo har blivit självständigt mot Serbiens önskan. Serbien backas ju upp av Ryssland som i sin tur har sympatier i Kina. Vad kan detta leda till? Ett skräckscenario menar jag. Första världskriget startade med
att en furste sköts i Sarajevo. I den delen av världen verkar allt kunna hända. Skottet i Sarajevo gav i alla fall upphov
till ett av världens mest avskyvärda krig som varade i fyra-fem år. Lika länge som andra världskriget, som på sätt och vis var en följd av första och som fick många länder att lika i ruiner.  EU skapades väl för att minska risken

för krig mellan länderna i Europa men vad hjälper det om stora länder som Ryssland lämnas utanför och som

provoceras på olika sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback