Magsjuk i Turkiet?

Såg igår kväll den 20 febr Uppdrag gransknings inlägg om ett par svenska familjer som blivit ordentligt dåliga vid en resa till Turkiet. Samma kväll blev jag uppringd av en väninna som berättade att hon bokat en 14 dagars resa
just till en badort i Turkiet. "Det skulle jag aldrig våga, sa jag till henne, man blir ju ofta väldigt magsjuk där, känner flera stycken" och så kom programmet om de sjuka familjerna. Hoppas min väninna såg det men hon var jätteglad
eftersom resan var billig. Vi får väl se om hon har tur. Så hörde jag i morse om en väninna som skulle till Egypten
med sin familj under sportlovet. Egypten, nej, nej, sa jag, där blir man också magsjuk. Själv blev jag för åtskilliga år sedan väldigt dålig efter ett besök i Tunisien där jag åt av all den goda inhemska maten men det fick jag ångra.
Var sjuk i nästan ett halvår, hade kanske fått salmonella men vågade inte gå till doktorn. För egen del förstår jag
inte varför familjer med mycket små barn ger sig iväg långt bort för att bada och sola. I programmet Uppdrag granskning sa den hårt drabbade 8-åringen, han ville gärna resa igen men då inom Sverige. Och jag håller med,
vad är det för fel på Sverige? Ja, kallt och mörkt på vintern men då har vi de härliga fjällen och på sommaren
lockar min hemtrakt Skåne med sköna salta bad, ja, förstås inte i somras, sommaren regnade bort men istället hade vi inga fruktansvärda bränder som vid Medelhavet.  Ska man bli sjuk på semestern så tycker jag det ska vara i gamla trygga Svedala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback