Liljevalchs Vårsalong i Stockholm öppnas

Läser med intresse artikel i Dagens Nyheter om dagens öppnande av Liljevalchs vanliga s k Vårsalong öppen för alla, många är alltså kallade men få är utvalda. Ca 1500 förhoppningsfulla konstnärer skickade in bidrag men bara drygt 200 togs ut.
Jag var också naiv ett år och skickade in som jag tyckte själv litet ovanliga bidrag men nix, då fick man lämna in original och betala 200 kr, samma summa som nu tror jag, och sedan snopet hämta sina refuserade alster.
Om 1500 pers betalar ca 200 kr så får Liljevalchs in en summa på 300.000 kr som väl räcker en bra bit in på kostnaderna som Liljevalchs har. Jag blev då sur när jag uppfattade detta och skrev en insändare om att de refuserade betalar utställningen. Denna insändare klistrades sedan in av Liljevalchs i en pärm om åsikter.
Det var kul tyckte jag. I DN:s artikel berättade Liljevalchs nye konsthallschef Mårten Castenfors att han var besviken att så få 50+are bland alla Sveriges konstnärer skickade in sina konstverk till Vårsalongen men det tycker jag
inte är konstigt, så underliga verk som juryn godkänner så vill dessa skickliga konstnärer inte blandas ihop dessa. En gång sedan man började med dessa underliga installationer som de kallas hade man satt fast en bananlåda i en dammsugare, vad verket kallades minns jag inte men att det var ett konstverk som hörde hemma på Liljevalchs tyckte i alla fall inte jag och många med mig. För att verken är underliga gör inte att det är bra konst. Tvärtom. Men det är klart att jag ska dit och titta. Och enligt Mårten Castenfors
34.999 andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback