PC Jersilds artikel i torsdagens DN

Egendomligt i mina ögon nog skriver PC Jersild om sin syn på Gud när jag igår bloggade om nästan samma sak.
Jersild menar att Gud inte är god utan ond men jag har ju en annan åsikt, det finns två makter, en ond och en god
och att säga att Gud är allsmäktig  som det såvitt jag vet står i Bibeln är förstås fel, i så fall har Jersild rätt, Gud är ond till stor del men om Gud bara är god då kämpar han verkar det som mot en enorm ondska. I bibeln talas om den barmhärtige samariten, den liknelsen bygger på att en man i Israel förmodar jag blev överfallen av ett rövargäng och låg kvar på marken svårt skadad, en del människor kom förbi utan att göra något men så kom en samarit, alltså en bland det samaritiska folket (vet ej tyvärr vad det innebär) och tog hand om den misshandlade.
Så fick den berättelsen namnet "Den barmhärtige samariten" ett uttryck som lever kvar än idag. Och då menar
jag där ondskan slår till dit kommer också goda för att hjälpa. Tänk på alla katastrofer i världen, t ex tsunamin, hur hela världen hjälpte till för att minska skadorna, (som ondskan stod för?). Ja, djävulen = ondskan finns ju med överallt i våra talesätt, den figuren står i allas våra medvetanden för ondska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback