Vilka möjligheter till kulturupplevelser om man bor i Stockholm!

Vilket utbud av kulturupplevelser Stockholm har! Vi som invandrat från landsbygden, t ex Skåne, blir helt imponerad
av allt som finns att se och uppleva i Stockholm. Man hinner tyvärr inte se allt som finns att se. Läste i bladet
att i morron den 13 januari var det slut på Nationalmuseums Roslinutställning! Ojoj, den måste man bara se!
Varför gick jag inte tidigare? Nu var där pressat med folk som tänkte som vi, NU måste vi gå. Och vilka många bebisar som gjorde sitt första museibesök. Men trots trängsel så¨var det underbart att se Roslins härliga tavlor som mest bestod av porträtt. Jag som är amatörmålare fattar inte hur man kunde göra sådana porträtt på 1700-talet. Helt fantastiskt! Vilka kläder dessutom, inte minns männens, men hur i all världen kunde Roslin måla
dessa detaljrika dräkter med spetsar som såg ut som dom var fotograferade! Tyvärr var det svårt i trängseln
att se upplysningsskyltarna, där målningarna och porträtten beskrevs. Där skulle Nationalmuseum haft både större och svartare text så hade man kunnat läsa dem utan att stå alldeles intill. Efter travandet och den sköna upplevelsekänslan, särskilt glad blev jag att få se originalmålningen till den reproduktion som mina föräldrar hade hos sig och som jag sett under hela min uppväxt, så gick vi ner i butiken och jag köpte flera kort av Roslins målningar, bl a just den jag sett under tiden jag bodde som barn hos mina föräldrar. Jag köpte litet annat också men ångrade väldigt att vi inte köpte boken om Roslin. Hoppas den finns kvar i butiken så att man kan köpa den vid annat tillfälle. Ni som inte bor i Stockholm gå in på nätet och läs om Roslin och tittade på hans konst, tavlorna
måste finnas där också. Men ont i fötterna fick jag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback