Det ska bli en ny lag om civilkurarge!

Regeringen vill stifta en ny lag om civilkurage, dvs ser man någon som begår brott ska man ingripa. Men hur realistisk är en sådan lag  med tanke på den 60-åring som dödades när han ville hindra killar att stjäla bensin? Kan man verkligen stifta en sådan lag och som sagt hur verkningsfull blir den? När jag var yngre ingrep jag gärna mot människor som betedde sig oförskämt mot andra, t ex i tunnelbanan men NU skulle jag inte våga, tyvärr. Jag minns när mina barn var små och
jag sa till ett par killar i 15-årsåldern som trakasserade ett par lika gamla tjejer vid bassängkanten där vi var och badade.
Jag gick och hämtade en vakt, som jag trodde skulle säga åt dom. Vakten följde med mig men vågade inte säga något
åt dom här buskillarna! Sedan började dom förfölja mig och jag blev rädd, då mina små barn var med mig och jag var ensam på ett hyrt sommarnöje. Dom tröttnade guskelov. Det har dock inte hindrat mig för att gripa in som sagt speciellt
på tunnelbanan i Stockholm men jag vågar inte längre tyvärr. Trots att det många gånger kliar i tungan, ibland glömmer jag
rädslan och säger åt jobbiga unga killar som tror att dom äger vagnarna men efteråt får jag hjärtat i halsgropen. Springa
är jag inte särskilt skicklig på längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback