DN:s Mårten Blomkvists recension av filmen "3:10 to Yuma"

Det är väldiigt spännande att läsa filmrecensioner av en film man sett som ännu inte haft premiär. Min sambo och jag fick möjlighet att få se den omtalade filmen "3:10 to Yuma" igår torsdag den 6 mars, filmen skulle vara en s k nyfilmad version av en gammal Västern. Jag har inte sett den gamla filmen men skulle gärna vilja göra det för att jämföra. NU är det ju närbilder till tusen och man sparade inte på otäcka sådana. Det sköts och dödades till höger och vänster höll jag på att säga men den hade en historia, en gripande sådan och det var mer än intressant att läsa Mårten Blomkvists recension, MB hade sett den tidigare versionen och den skilde sig förstås rejält från den nyinspelade, bara ett exempel att i dagens film var västernpersonerna ordentligt skäggiga vilket säkert var så på den tid som filmen visade.. Närbilder på blodiga sår efter all skottlossning var förstås i legio. Den tidigare så charmige Russell Crowe var ordentligt och motbjudande plufsig (har inte den skådespelaren alkoholproblem?) men hans motspelare Christian Bale fick mina sympatier men han fick säkert publikens också, han spelade den hederlige Dan som trots skulder som hotade hans tillvaro inte föll för frestelser att ge efter för fina men oärliga anbud. Men som sagt det var mycket skjutande och dödande och Mårten Blomqvists skriver att i ursprungsfilmen dog 3 personer medan nu antalet femdubblades och det blev så mycket skjutande att några i publiken började skratta.
Men ändå om jag tydde Mårten Blomqvists recension rätt så är Västernfilmer tillbaka och amerikanska västerns
historia är mer än värd att bevaras. Men jag som alltid vill ha ett lyckligt slut blev förstås besviken, men själva livet har ju inte sådana.