Hjärnforskaren Martin Ingvar kritiserar dagens skola i DN

Man ska inte göra det lätt för sig i skolan, dvs bara välja ämnen man tycker är "roliga" men som också ger möjlighet att komma in på högre undervisning. Att lära sig något betyder hårt arbete och svårt och trist arbete men som tack vare detta ger resultat, resultat som ger den som åstadkommit arbetet en större känsla av tillfredsställelse än den som gör något lätt och trevligt. Så skolan menar Martin Ingvar måste bli tydlig på den punkten, det fordras hårt arbete för att lyckas med skolarbetet men läraren har naturligtvis en stor roll för inlärandet. Den lärare som för att bli populär gör det lätt för eleverna misslyckas och tvärtom. Trots elevers protester så får en fordrande lärare bättre resultat. Det här med utvecklingssamtal tycker också Martin Ingvar är fel. Till dessa kommer nästan bara föräldrar till elever som är duktiga. Medan de som skulle behöva komma uteblir. Martin Ingvar är ingen älskare av det nuvarande betygssystemet som han menar bör ha många fler steg för rättvisans skull.  Martin Ingvar påpekar också hur viktig läsförmågan och en bra sådan är för livet ute i samhället men sedan länge finns en rädsla för den s k "pluggskolan" och ändå är det den som lägger grunden till ett framgångsrikt samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback