"Tura" mellan Helsingborg och Helsingör

Blev nästan väckt i morse av min skånska barndomsväninna, som berättade att hon ringde så tidigt för hon skulle
iväg och "tura" med några gamla arbetskamrater. Tura, vad är det, tänker väl den som inte känner till vanorna i Helsingborg. Jo, tura gör man genom att åka och äta lunch eller middag på någon färja, man går inte i land på den danska sidan utan man sitter kvar i lugn och ro och åker fram och tillbaka med den vidunderliga utsikt som Öresund utgör så här en vacker v årdag. Ja, jag måste erkänna att jag blev avundsjuk då jag sedan tidig ungdom bor långt uppe i mörka norden, dvs Stockholm. Men så här på våren slår hemlängtan till och det nästan värker i en när man tänker på sin härliga barndomsstad Helsingborg. Men, men sommaren kommer väl en gång ändå
och DÅ måste jag åka ner. Min sambo har förstås inte samma längtan då han vuxit upp en bra bit norrut.
Men alla ni som har flyttat till Stockholm från landsorten ni vet hur det känns vid den här tiden när våren kommer på allvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback