Är jordens undergång nära?

Av en händelse råkade jag komma in på tvåan där man sände ett för mig osett program kallat Existens och där man idag diskuterade jordens undergång. Flera djupt religiösa människor intervjuades och alla var faktiskt eniga att
jordens undergång var nära, de citerade bibeln men också muslimer intervjuades och till min häpnad var de av samma åsikt, undergången var nära för allt och alla på denna planet. Att man i islam tänkte som kristna förvånade mig men dessa båda religioner härrör sig väl mycket ur samma källa. Kanske grundar man också sitt tänkande på
de katastrofer som inträffat just nu men katastrofer har hänt under många sekel så skulle de här senaste tyda på jordens undergång. Nej, jag tror inte det men vi kan nog inte bortse ifrån att vårt levnadssätt bidrar till klimatförändringar, som naturligtvis kan åstadkomma väderkatastrofer. Men OM nu jorden med alla sina invånare
skulle gå under på en och samma gång så vore det kanske inte enbart negativt, inga begravningar behövdes, och framförallt inga sörjande skulle finnas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback