Är man så pigg när man är 90 år så man får köra bil?

Läser i DN en artikel där en snart 90-årig man kör omkring lycklig i sin Volvo P1800!! Han känner sig som det står i artikeln som en ung grabb MEN det är han inte! Det diskuteras hit och dit om mycket gamla människor ska få fortsätta att köra.Jag har kört i t ex 60 år säger dessa bilförare, kvinnliga såväl som manliga, och därför anser de att de är
kapabla att köra. Men är det så? Har man inte lättare att få en plötslig stroke eller hjärtinfarkt när man fyllt 80?
Och då riskerar man inte bara sitt eget liv utan också andras. Läkare tycker jag är alltför frikostiga när de menar att människor kan fortsätta köra bil om de tycker så. Det är klart att det är väldigt bekvämt för rörelsehindrade äldre men ändå. Det finns kommunala kommunikationer och det finns färdtjänst och taxi. Jag tycker äldre skulle få en rätt stor rabatt för att åka taxi, det skulle både taxi och miljön och olycksrisken må bra av. Men går bensinpriset upp till 24 kr litern, då lägger nog många äldre av med bilkörandet, ja, yngre också förstås. Allt onödigt bilåkande minskar det är jag säker på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback