Alla Helgons dag eller Halloween, både och.

Efter en dag med ett fruktansvärt väder, kallt, blåsigt och snöigt och regnigt. Det var verkligen rena Halloween-vädret.
På kvällen ringde det på dörren hos oss och utanför stod 4 små underbara barn, två härliga häxor, en grön sköldpadda och så en lite längre Liemannen förstås med sin hemska mask! Gud vad roligt! Det var första gången som vi fick ett Halloween-
besök. Tog flera kort. Då vi inte hade godis hemma blev det att tömma börsen på slantar, inalles fick dom 40 kr att dela på
i olika valörer. När dom gick sa dom: vi visste att ni var snälla!! Vilken komplimang.
Sedan kom Allhelgonadagen i strålande solsken och helt vindstilla. Hur kan vädret slå om så fort? Jättehärligt i alla fall
och då jag har mina föräldrar begravda i Skåne och min sambo sina i Östergötland gick vi en promenad på kyrkogården som bara ligger några minuter från där vi bor. Massor av människor som lade kransar och satte ljus och blommor på gravarna, och det var inte bara äldre utan mängder av ungdomar. Helt underbart tyckte vi. Förra året gick vi dit när det var mörkt och mötte alltså ljushavet men vi ville gärna komma ut i solen som ju är viktig i dessa annars så mörka tider.
Förra året sa en liten tjej när vi promenerade i mörkret, varför ska alla brännas och bli till aska, då finns inga skelett att
studera i framtiden. Gud, vad klokt sagt! Jag minns när jag som inte har syskon promenerade med min pappas aska
 i en urna till gravsättningen, hur egendomligt det kändes. En stor levande karl förvandlas till en hög aska! Ja, döden kan vi varken förstå eller förklara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback