Dagens Nyheter har man all rätt börjat kalla invandrade personer som fått svenskt medborgarskap med dubbelbeteckningar

Idag läste jag i Dagens Nyheter att man beskrev en person som iran-svensk och det är något jag tycker är helt
rätt. Man blir häpen och också mer än irriterad när man läser En svensk häktad i Pakistan m m och det är en
person som invandrat hit eller har utländska föräldrar. I USA benämner man ju svarta som afroamerikaner utan
såvitt jag förstår de svarta reagerar negativt. Men vi sedan lågt tillbaka infödda svenskar reagerar neativt n'r
ordet "svensk" eller "svenskar" gäller invandrare som begått brott. Men ibland tycker man att främmande människor
tar över vårt gamla hederliga land.

Kommentarer
Postat av: Artemis

Jag håller faktiskt med dig om detta. Själv skulle jag inte vilja bli kallad svensk, det skulle kännas fel. Men jag är inte född här, jag vet inte hur det skulle kännas om jag vore det.



Men i vilket fall så kan jag inte rå för att tidningarna skriver så. Det är faktiskt skribenternas ansvar vad de väljer att kalla folk.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback