Jag skäms för att jag inte läser igenom min blogg innan jag publicerar den!

I min förra blogg skrev jag helt felaktigt "die dumme Schweschen", hur kunde jag vara så slarvig? Die dumme Schweden
heter det förstås. Men jag vet att det är många fler än jag som slarvar. Jag retar mig på journalister som inte kan svenska,
så t ex skriver många innan + ett substantiv. Helt fel. OM man bara vill ha ett substantiv måste man använda "före", det
finns en deckare vars namn är Innan vintern och den gör mig galen. Före vintern skulle den ha hetat. Men, men spräket
ändrar sig hela tiden och mängder av nya  och "egendomliga" uttryck speciellt byggda på engelska är ju poppis nu,
det suger, egendomligt tycker jag, dissa likaså. Det finns massor av andra. Vore kul få ett litet lexikon med alla dessa
nya ord som man inte förstår meningen av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback