Såg ni Soldat Bom med Eva Rydberg som visades på trettondagen i ettan?

Då jag är en från Helsingborg till Stockholm inflyttad skånska så är det klart att man bänkade sig framför teven
på trettondagen för att återse lite bilder från sin älskade hemstad + en föreställning, den första, för Eva Rydberg
när hon övertog friluftsteatern Fredriksdalsteatern av Nils Poppe. Hon spelade då för att hedra sin företrädare
Poppes favoritroll Soldat Bom där hon tog Poppes roll. Först undrade jag varför man inte spelade sommarens
pjäs Lorden från gränden med Claes Malmberg men fick då höra att den pjäsen fick inte visas i teve enligt
det brittiska förlaget som äger rättigheterna. Men varför som några gnällspeikar tyckte visa en 15-år gammal
pjäs. Jo, det hade sin förklaring, denna pjäs som spelades in för teve har ALDRIG visats på teve. Fråga mig inte
varför för det vet jag inte. Ska  bli kul att få veta tittarantalet som brukar ligga på en och en halv miljon!!
Mina stockholmsväninnor är sura och påstår att de inte förstår den HEMSKA skånskan men då säger jag Håll flabben om ni förstår det SKÅNSKA ordet!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Måste tyvärr hålla med dina väninnor om att skånskan inte är ett vackertläte , i synnerhet inte om de släpper fram den hemska Anna Anka - jag begriper inte ett ord, när hon bräker på ! Naturligtvis finns det skåningar, som talar vårdat och begripligt utan de värsta diftongerna ! Men de lärde tycker ju att vi skall bevara våra dialekter.Jag är ju stockholmare och det värsta södersnacket är inte heller nå´n höjdare....

2010-01-08 @ 16:43:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback