Ingmar B ännu en gång o hans film Fanny o Alexander

Såg till kl 24, spelade in resten, på IB:s film Fanny och Alexander, som lär handla om hans barndom, vars minnen har påverkat hela hans liv och filmproduktion. Men jag funderar på en sak, som jag aldrig läst eller hört diskuteras från filmen, i filmen är ju den sadistiske pappan styvfar till Alexander, pappan i filmen som var snäll och älskad avled ju några år tidigare innan mamman gifte om sig med denne avskyvärde man. Kan det vara så att Ingmar Bergman önskade att hans far i verkligheten, som ju var präst och sadistiskt straffade sin son Ingmar, skulle vara hans styvfar?? En styvfar kan man ju hata men det går inte såvitt jag förstår med en verklig far. Jag har inte läst eller hört någon spekulation om IB och hans film Fanny och Alexander i detta avseende..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback