DN fortsätter artikelserien om äldre nyblivna föräldrar

Naturligtvis har man mera erfarenhet av livet när man blir älderförälder men jag ifrågasätter ändå denna trend.
Varför, frågar DN, finns det många älderföräldrar i Stockholm. Själva staden förklarar ju det, här finns så mycket som man ska hinna med först och självförverkligandet står här högt i kurs, högre i en liten t ex norrländsk kommun,
där barnafödandet hör till de yngre enligt förväntan. Jag pratade med en förälder som fick ett sladdbarn och
förklarade min oro över dagispersonalen, som mestadels stod och pratade med varandra medan de små
gjorde de mest halsbrytande saker, klättrade och hoppade osv så man fick hjärtat i halsgropen. Men denna
förälder, sa att hennes dotter var jättelycklig på dagis, där man lät barnen hållas och inte hade någon äldre orolig förälder som passade barnet varje minut. På dagis råder friheten, övervakningen är det si och så med och det gillar de små. Jag tror fortfarande att yngre föräldrar ska det vara, men inte tonårsföräldrar förstås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback