För att maten ska räcka till hela världen måste vi i västvärlden ändra våra matvanor

Vi måste ändra våra matvanor om maten ska räcka till hela världens befolkning. Vem tänker egentligen på det?
Jo, den mat vi äter tar mer eller mindre av jordens resurser. Jordens befolkning ökar med rekordfart och det blir alltså fler och fler som slåss om maten. Jag kommer osökt att tänka på Kina som ett tag förbjöd sina invånare att skaffa mer än 1 barn! Det blev ibland till tragedier men kvinnors hälsa ökade, då tidigare stora barnaskaror föddes.
Kina har ju världens största befolkning och även om det kändes oerhört grymt det där med bara ett barn så var det nog nödvändigt. Men här i Sverige skryter media med att allt fler barn föds i Sverige men hur blir deras liv? Men jag har en teori, som kanske verkar otäck men jag tror att dagens unga människor kommer kanske inte att leva så länge som de generationer som nu linkar omkring gråhåriga på gatorna mellan 80 och l00 år. Varför finns det så många äldre i dagens värld? Jag tror att det beror på väldigt enkla matvanor, under andra världskriget svalt många, särskilt i de krigshärjade länderna men också i Sverige var det ont om mat och några feta människor som nu sågs sällan.
Forskarna säger ju att magra möss lever längre än feta och det är kanske det som är förklaringen. Men som unga
lever idag med överflöd av mat och sprit så tror jag inte livslängden blir så lång som förr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback