För första gången på många år lyssnar jag inte på Melodifestivalen!

Det känns faktiskt riktigt skönt att slippa lyssna på alla de här bidragen ännu en gång och jag struntar
fullkomligt i vem som vinner. Jag skulle förstås vilja rösta på Israels bidrag, han sjöng jättefint som
sjöng om Limit men ingen röstar väl på Israel speciellt när dom försöker hindre båtarna med hjälpmedel
till Gaza. Jag är Israel-fan men det vågar man knappt säga.

Anna Bergendahl gick inte som jag också trodde till final!

Pinsamt. Ibland är jag lite synsk och jag var nästan övertygad om att AB INTE skulle nå finalen.
Varför i all världen klädde hon sig i en intetsägande vit klänning och stod ensam och sjöng på
scen? Hon måtte inte ha sett tidigare festivaler. Det ska vara en form av show eller sången
outstanding. Nu tycker jag att vi ska hoppa av denna tidigare så spännande melodifestival
för evigt. Den har för västländerna spelat ut sin roll!

Kommer Anna Bergendahl med till final?

Ja, jag vet inte. Visserligen är hon söt men det finns flera likadana och hon sjunger bra men hon
har ingen karisma tycker jag. Själv ska jag faktiskt rösta på den israeliske deltagaren, han är
utan tvekan bäst men de muslimske länderna  röstar förstås inte på honom pga konflikten mellan
muslimer och judar.

Samma åsikt om norska Hollywoodfruar som Expressens teverecensent!

Kul att läsa Anders Björkmans recension av Norska Hollywoodfruar, det var nästan som om han skrivit av min
blogg. Han tyckte också att en Anna Anka saknades i det norska programmet som var förvillande lika det svenska.

Norska Hollywoodfruar kopia av dom svenska MEN SÄMRE!

Men vad i all världen är det här? Får ett annat land kopiera ett svenskt program till l00 %? Men hu vad jag
nu är trött på rika äldre kvinnor från Norden som bor i Hollywood. Hur dumma får norrmännen vara?
Ja, inte hade dom någon som Anna Anka, hon är ju en oerhört mycket större personlighet och gav litet
stuns åt programmet. Men de norska såg fruktansvärda ut men nästan började önska att dom hade
burka på sig!

Vilka enorma summor som läggs ner på tavlor!!

Vill man se härlig och också sällsynt konst kan man göra detta helt GRATIS. Hur då? Jo, genom att
gå på Auktionshusens visningar före sina auktioner. Så brukar min sambo och jag göra och så gjorde
vi också idag, pingstdagen 2010. Vi åkte in till stan och gick till Stockholms Auktionsverk på Nybrogatan.
Det finns också Bukowski men där är lokalerna så små och trånga och man måste trängas med så
många. Men som sagt vi åkte till Stockholms Auktionsverk och tittade på visningen av deras s k
kvalitetsauktion. Och oj, oj vilka sköna konstverk och i vilka massor!! Helt otroligt. Stockholms Auktions-
verk bjöd också ut en tavla med Sveriges högsta utropspris, dvs 8 miljoner. Det var en oljemålning
av den kände Zorn och var en vy med hans hustru Emma bl a från Stockholms skärgård. Ja, som
alla Zorns verk var den helt underbar men ändå 8 MILJONER KRONOR för en enda liten tavla. Det
fanns många andra med höga utropspriser, Carl Larsson-tavlor förstås och Bruno Liljefors osv.
Men ändå, vem har dessa enorma mängder pengar att de kan lägga ner rätt många årslöner för
en vanlig person på EN ENDA TAVLA! Jag undrar.

Bör inte Leil Silbersky pensionera sig?

Jag fattar inte varför Leif Silbersky åtar sådana otäcka jobb. Tror han verkligen att det var en olyckshändelse
i Landskrona, när en 78-årig kvinna föll bakåt och samtidigt fick skador i ansiktet. Hur får man skador i ansiktet
när man faller bakåt? Nej, nu hoppas Landskrona har fått nog! Och att Leif Silbersky går i pension, vi vill inte
höra hans försvarsfloskler någon mer gång!

Hur kommer det att gå med vår planet?

Jag älskar teve som ger oss så mycken info! T ex igår kväll tittade min sambo o jag på The Animal Planet, där det
handlade om jordens korallrev och djurlivet i haven. Stora områden av korallreven håller på att dö! Varför? Jo,
vattnet börjar bli för varmt!! Även djuren i oceanerna märker av det, så börjar alltså hajarna att dyka allt längre
ner för att hitta lite kallare vatten och det mår dom inte bra av. Vad beror uppvärmningen på? Jo, på våra
KOLDIOXIDUTSLÄPP men det verkar dom flesta här på denna jord strunta i!

Varför klagar invandrarna på svenskarna i media?

Jag  brukar titta på Debatt där det diskuteras olika problem och har lagt märke till att många av
deltagarna är invandrare och jämt och ständigt klagar dessa på Sverige och svenskarna och jag
blir riktigt sur. Varför är dom så missnöjda? Vi tar emot mängder av flyktingar och delar med
oss av vår välfärd men det är klart ju fler som kommer ju mindre blir det att dela på men ändå
denna kritik. Vid ett inslag frågade reporterna några invandrare om de tyckte att svenskarna
var lata. Ja, svarade samtliga, de arbetar bara 6-7 timmar medan vi arbetar 12-15 pr dag!
Men vi svenskar vi vågar inte protestera, vi tiger men vi samtycker minsann inte. Vad jag har
hört kommer många svenskar att rösta på SD som står upp för äldre personer i Sverige.

EU bör inte utvidgas mera!

Nej, olika kulturer går inte ihop, det är bara så. Tänk t ex på Balkankriget, det började när det gamla
Jugoslavien upphörde! Grannar och tidigare vänner började nu hata varandra och t o m mörda varandra.
Och kulturer ärvs från generation till generation. Visserligen har under historiens gång stormakter kommit och gått, krig har erövrat länder som mer eller mindre mot sin vilja har fått tillhöra andra stormakter. Men jag
håller med Rudyard Kipling när han skrev: East is east and west is west and never meet the two. Det har
visat sig gång på gång. Inte för att västvärlden är den bästa av världar Tvärtom det finns så mycket ytlighet
och moralfel i väst men det finns också enormt mer frihet speciellt för kvinnor som inte finns i öst.

Så ska det låta och Talang 2010

Och detta jobbiga zappande mellan Så ska det låta och Talang 2010. Men då Så ska det låta bara hade en jag kände till, nämligen Nanne Grönvall, som jag har lite svårt för bara för att hon klär sig vid 50-års ålder som en
tonåring, visserligen ser hon yngre ut än sina år men ändå. Det verkar patetiskt. Personerna i det andra laget
har jag aldrig hört talas om! Men killen David Lindgren gjorde en härlig imitation av Michael Jackson, helt
otroligt. Ja, och så tittade jag på de 8 som visade upp sig i Talang 2010 på fyran och flera var väldigt duktiga
men gud vad jag blev sur när Bert och Charlotte valde en norrman till finalen!! Varför kan inga svenskar vinna,
det var många som var lika duktiga som han och inte var han någon talang 2010. Nej, juryn är botten tycker
jag. Tyvärr men jag gillar förstås tävlingar.

Programledaren för kulturprogrammet Kobra var i Pakistan

Vilket underligt land Pakistan. Det fanns modiga kvinnor där som vågade gå ut utan slöja. Flera som intervjuades
undrade varför världen idag ser ut som den gör. Den frågan delar dom säkert med hela världen. Vad är det som
händer. Men västvärlden har väl på sätt och vis misslyckats med sitt sätt att leva. Men gå tillbaka till mörka
medeltiden är inte heller rätt. Faktum är att jordens resurser håller på att försvinna så jag tror att våra efterkommande får det inte lätt med sina liv. I Indien t ex föds 29 barn varje minut!! Jag  tror inte att jorden
vars resurser som sagt håller på att förstöras av oss människor kommer att kunna livnära alla dessa människor!

Världshavens fisk snart slut!!

Vill man lära sig något om världen utan att åka runt i den, kan man se på SVTs program Världen eller Världens
konflikter. Vilken fantastisk info!! Igår kväll handlade det om Fiske till döds!! Rätten sushi har blivit populär över
hela världen, den består i regel av tonfisk som nu håller på att ta slut. På Japans restauranger kastas!! också
fisken nästan bums då den måste vara helt fräsch för att duga. Överallt sker överfiske och fisket sker med
stora trålar som dödar även småfisk som man inte använder. Fisken utviskas alltmer och snart finns ingen
fisk överhuvudtaget, denna vara som mättar miljoner människor. Inte mig, tack och lov, för jag äter inte
fisk så istället för att hånas för detta blir jag kanske en hjältinna i fortsättningen.

En kall vårkväll är det skönt att SVT finns!

Vad man lär sig genom SVT som har dom bästa dokumentärerna, som ikväll i tvåan Jag köpte en regnskog, en
kille som när han var 8 år!! tillsammans med sin klass samlade ihop l0.000 kr och köpte en regnskog eller
delar av en sådan förstås. Vilken spännande dokumentär det blev! Regnskogen skövlas allt mer och att det
kommer att inverka på hela jordens befolkning det förstod man verkligen av programmet. Men till alla tittares
glädje fick han till sist reda på vart hans pengar hade gått, jo, till ett underbart naturreservat som en amerikan
hade byggt upp genom att köpa gårdar, där annars apelsinplantager hade fått växa. Man satt på helspänn hela
tiden, filmen slog alla deckare som visas!

Varför är denna i mitt tycke förskräckliga Lady Gaga så poppis?

Tidningarna, åtminstone kvällspressen, är fyllda med massor av konstiga bilder av denna
sångerska som kallar sig Lady Gaga och hon har t o m fyllt, 14.000, Globen när hon ska
sjunga där ikväll. Jag tycker att hon ser förskräcklig och vulgär ut i sina dräkter men är
det sådant som dagens ungdom gillar? Fattar noll. Jag erkänner att jag inte hört henne
sjunga, hon måste sjunga enormt bra eller är det bara hennes minimala dräkter som
lockar?

Varför hoppar DNs tidningsbud över vårt hus?

Morronen präglas här till stor del av Dagens Nyheter och till vår förvåning kom tidiningen när det blåste isvindar
och det fanns nästan två meter höga snödrivor men idag en relativt vacker majmorgon KOM INTE TIDNINGEN!
Ringde o klagade och pratade med en levande! person som inte visste skälet, budet hade hoppat över vårt hus
helt enkelt. Gud vad man blir sur! Särskilt när man prenumerar på den sedan många år och priset höjs varje
år. Läs den på nätet. Går inte att jämföra.

Censureras inlägg omedelbart?

Jag skrev nyss ett inlägg om Idol-tävlingen i Afghanistan och det kom inte in på nybloggat. Varför?

IDOL-tävling gör fiender till vänner?

Tittade i gårkväll den 5 maj på programmet i tvåan "Världen" där det visades Idol-tävlingen i Afghanistan! Helt
underbart och vilket intresse som denna tävling hade. Olika personer från olika delar av landet som tidigare
varit fiender tävlade nu på samma villkor och blev VÄNNER! Dock "dansade" en av de kvinnliga deltagarna
några steg och uteslöts bums. Varför? Ja, man kan undra.

IDOL-tävlingen i Afghanistan!!!

Underbara SVT visar på onsdagkvällar helt fantastiska dokumentärer. Igår ons 5 maj visades visselrigen i repris
men ändå under rubriken Världen Idol-tävlingen i Afghanistan!! Helt otroligt. Men jag greps verkligen av en av
de kvinnliga deltagarna Setara (?) som iför heltäckande dräkt o också slöja tog några danssteg!!! Hon röstades
då ut och många manliga invånare i landet hotade henne med DÖDEN! Vad är det här? Hur har Afghanistan blvit
så strängt religiöst, för ett antal decennier var det en modern stat med sång och musik. Men den här tjejen var
modig, hon gav sig inte och till min lättnad sas det i slutet av programmet att hon efter besök hos sina föräldrar
i Herat hade återvänt till Kabul för att spela in en skiva. Tack och lov!

Våra skattepengar går till höga afganistanska militärers villor!!

SVT har på måndagar verkligt intressanta program, ett heter Världen och handlar om olika oroshärdar
runt om i världen. Oerhört informativt! Nu senast handlade det om Afganisthan och våra biståndspengar,
ja, hela världens biständspengar som ska gå till sjukhus, skolor m m men var hamnar dessa biiständspengar?
Jo, i fickorna på höga militärer!!! Dessa bygger enorma palats, som visades på teveskärmen och man
trode inte sina ögon när man sedan fick se hur skolor och sjukhus, DIT PENGARNA SKULLE HA GÅTT såg
ut. Tjejerna som fick gå i skola i Kabul fick sitta ut i regn, snö och kyla för det fanns inga skolbyggnader!!!
Sjukhusen var så uselt byggda och nästan rasade ihop efter ett tag, vattenledningar var så dåliga så
vattnet forsade ner i taket på underliggande salar och toaletter och vatten till tvättställen fungerade inte.
Men det är inte bara som sagt Sveriges biståndspengar som  går till korrumperade krigsherrar utan
USA som bidrog med enorma summor m fl andra länders biständ! Och undra på att talibanerna har
lätt att rekrytera unga män till sin verksamhet!! Fruktansvärt!

Intressant artikel i DNs ekonomidel

Ända sedan jag var barn och läste om Vilda Västern så har jag stått på indianernas sida. De amerikanska invånarna som bekämpades på alla möjliga sätt av alla invandrare från Europa, indianerna hade pilar
medan invandrarna hade bössor och vem vann? Invandrarna förstås. Men indianerna har mycken visdom
och som sagt i DN läser jag en artikel med rubriken "Indianskt tänkesätt bakom runda växthus". Professorn
OCH indnianhövdingen Oren Lyons + en annan indian Sydney Hill är på besök i Stockholm och säger enl
artikeln Miljöförändringarna går allt snabbare så vi måste fundera på alternativ". Enl professorn kommer
hör och häpna år 2050 80 % av jordens befolkning att bo i städer!! Och då har man börjat skapa RUNDA
VÄXTHUS där ljuset når växtligheten både från sidorna och uppifrån. Dessa glashus kan skapas i olika
storlekar och enl artikeln kan det största med 142 m i diameter skapa föda åt 350.000 människor, närodlat
alltså och ekologiskt odlat!! Vilken grej!