Reagerar vi kvinnor på s k troschocker?

Det verkar som om det bara vore karlar som tittar på Let´s dance-tävlingen för kvällspressen är full med beskrivningar
över Laijla Bagges s k troschock, dvs när en klädde om sig någon gång visade hon trosorna. Hur konstigt och spännande
är det för oss vanliga kvinnor? Inte det minsta, trosor har vi nästan alla och byter varje dag minst och inte tycker vi att
det är något spännande, så kvällspressen utgår ifrån att det är bara karlar som tittar.

Expressens Britta Svenssons krönika om kungligheter i Europa o dess partners

Det var kul läsa Britta Svenssons krönika om den kungliga förlovningen igår, hennes döttrar som verkar vara väldigt romantiska som unga tjejer är misstänkte att hon skulle skriva något negativt så dom tiggde o bad henne inte göra
det. Men hon är kul, BS, hon skrev om en mängd kungligheter som hade umgåtts med sina anställda!! Och det var flera stycken.  Så hon tycker nog att det hela är lika tokigt som jag. Jag undrar bara om DW:s kompisar nu plötsligt ska kalla honom prinsen. Det är klart att det verkar lockande att ge upp ett alldagligt svenssonliv mot ett liv i rikedom och lyx
bland alla kungligheter. Jaja. Vi får se hur det går. Roligt för DW:s mamma att bli farmor till små prinsar och prinsessor.
Bra jobbat!

Så ska det låta Så ska det låta!

Vilken stämning, vilken fart, vilken skönsång!! Så ska det låta fick verkligen en fin start. Mina favoriter har inte varit Brolle
och Markoolio (rätt stavat?) men då jag såg på kvällens premiär blev jag glatt överraskad. Peter Settman ledde som tidigare programmet med stor skicklighet, men oj vad han har magrat. Han borde nog ta lite time out. Han passar bättre här än i det underliga dansbandstävlingen.

Vad händer med Daniel Westling om det blir skilsmässa? Kommer han då att behålla sin prinstitel?

Ja, förlåt om jag är misstänksam, men idag skiljer sig kungligheter precis som alla andra och för min del tror jag att när nu
Victoria fått som han har velat så kanske hon ser annorlunda på sin fästman och kanske ser hans tillkortakommanden
som hon blundat för tidigare och kanske det då slutar med skilsmässa. Se hur det gick i Danmark.

Vad tänker greve Sigvard Bernadottes änka?

Greve Sigvard Bernadotte, som gick bort för några år sedan, var från början son till kung Gustav VI Adolf och alltså född
prins, dock inte kronprins, som vår nuvarande kungs pappa var men denne omkom så tragiskt i en flygolycka. Men när prins Sigvard gifte sig med en "vanlig" kvinna, då fråntog hans pappa, nuvarande kungens farfar honom prinstiteln och han blev
så småningom greve, såvitt jag förstår så var han "bara" herr Bernadotte ett bra tag. Han var gift ett par gånger senast
med Marianne Bernadotte i rätt många år och på slutet av sin levnad ville Sigvard ha tillbaka sin prinstitel men nej,
vår nuvarande kung nekade bestämt gång på gång. Och ändå Sigvard var ju FÖDD prins. Som det ser ut nu så kommer
det säkert att innerst inne för kungen och drottningen att vara mer än  nöjda med Victorias beslut att gifta sig med en mer än vanlig kille. Hur ska det gå på släktmiddagarna? Daniel Westling kommer att få det jättejobbigt tror jag men vad gör det mot alla fördelar?

Diskussionen om vår nye prins Daniel går hög

En som måste vara bitter idag är väl prinsessan Lilian som fick hålla sig dold i decennier och på så sätt missade chansen
att få egna barn men, men hur kommer det att gå nu? Jag undrar om Victoria tänkt på att ha pojkvän är en sak att gifta sig med honom är en helt annan, då får man nämligen en helt ny släkt på halsen och hur blir det för dessa släktingar i framtiden? Hur kommer dom att känna sig vid stora kungliga middagar med kungligheter från hela Europa? Det kanske kommer att bli många tabbar som Victoria kommer att skämmas över. För min del verkar det som om Vicotira är den som
är förälskad, Daniel säger att han fastnade för V:s goda hjärta. Fan tro´t. Nej, han har nog en massa ambitioner och han måste vara envis, så mobbad han varit under alla dessa år av Vs släkt.

Vilken tjusig Oscarsgala 2009, den överträffade alla tidigare!

Visst är det kul med fest och glamour som man verkligen får stora portioner av när man får se Oscarsgalan. Härliga baletter, speciellt den med manliga dansare i frack, tjusigt, men som EMD hånades för av bloggare då EMD-gruppen
hade frack och käpp när de uppträdde i Melodifestivalen.  Roligt var det med alla tillbakablickar. En ny grej var att
äldre skådesplererskor  och skådespelare presenterade de nominerade för olika roller och prestationer. Smickrande
för de nominerade och roligt för oss tittare. Och vilka härliga klänningar, alla hade långa och svepande inte som här i Sverige där det fula kort-korta modet är det som gäller. En verkligt härlig performance.

SVT:s dokumentärthriller slår alla deckarprogram!

Ikväll den 23 februari visade SVTs i kanal 1 Jason Kohns (vem nu denne är) dokumentär över Sao Paulo och man satt
skräckslagen och tittade. Man trodde varken ögon eller öron, denna som jag trodde tjusiga brasilianska 20 miljoners
stad har så mycket fruktansvärt våld och  värst är förstås kidnappningarna som inbringar enorma summor men där
kidnapparna skär av öronen eller fingrar!! på dem de kidnappar för att få deras anhöriga att betala. Fasansfullt!
Här är det inte fiction utan verklighet och vilken fasansfull verklighet!!

Vilken thriller Dokument utifrån på söndagkvällarna visar, som handlar om Iran. Verkligheten är mer breathtaking än fiction!

Hur många av Sveriges tevetittare missar Dokument utifrån på söndagkvällarna? En serie  i 3 delar handlar om Iran
och vad som har hänt där i förhållande till västvärlden. Man sitter med öppen mun och blir enormt häpen. Hur i all fridens dar har man kunnat göra en sådan serie. Världens alla "högdjur" är intervjuade och berättar sin version av vad som hänt och hur det hände, förre FN-ordföranden Quellar (?), förra utrikesminister Albright + en hel del tidigare utrikesministrar i USA,  höga politiker i Iran, nuvarande och f d. De berättar uppriktigt verkar det vad som hade hänt och varför och vad de hade gjort. Men, men tyvärr är jag övertygad om att FRED blir det aldrig i världen. Men att få se en kan man kalla det resumé av vad som hänt berättat av höga potentater, oj, vad spännande. Sista avsnittet går nästa söndag, missa det inte!

Duellerna i Melodifestivaltävlingen fel

Så var jag och min sambo två individuals av 3 miljoner och mer pers som slog oss ner framför teven på lördagkvällen för
att se på den rätt så spännande delmelodifestivaltävlingen (vilket långord!). Och deltävlingen i Leksand hade ju enligt min mening mycket bättre låtar och var mycket mera spännande än den i Skellefteå. Men nu till duellerna, hur sätts dom ihop och av vem? Duellerna var tycker jag omöjliga och orättvisa. När EMD fick höra att de skulle duellera med Rigo så jublade dom och alla också tittarna förstod vem som skulle vinna den duellen. Samma sak med BWO som fick duellera med Molly
Sandén. Jag tror emellertid inte att Molly Sandén även om hon sjunger härligt och är söt som socker går hem i Moskva,
hon får OM det blir hon som vinner den svenska tävlingen massor av likadana tävlanden i Moskva. Då tyckte jag till min häpnad att BWO var mycket mera spännande, en  härlig ljusshow och en underbart gullig och OCKSÅ UNG sångare,
t o m Bard gick hem utseendemässigt tyckte jag och som dom själva tror skulle deras show OCH sång gå hem i Moskva och jag håller med dem. MEN genom den här duellen så gick dom inte till Globen. Alltså fel också med den duellen.

Jag skäms för att jag inte läser igenom min blogg innan jag publicerar den!

I min förra blogg skrev jag helt felaktigt "die dumme Schweschen", hur kunde jag vara så slarvig? Die dumme Schweden
heter det förstås. Men jag vet att det är många fler än jag som slarvar. Jag retar mig på journalister som inte kan svenska,
så t ex skriver många innan + ett substantiv. Helt fel. OM man bara vill ha ett substantiv måste man använda "före", det
finns en deckare vars namn är Innan vintern och den gör mig galen. Före vintern skulle den ha hetat. Men, men spräket
ändrar sig hela tiden och mängder av nya  och "egendomliga" uttryck speciellt byggda på engelska är ju poppis nu,
det suger, egendomligt tycker jag, dissa likaså. Det finns massor av andra. Vore kul få ett litet lexikon med alla dessa
nya ord som man inte förstår meningen av.


Sverige med "die dumme Sweschen", dvs med de dumma svenskarna

Såg på Kvällsöppet häromkvällen där man skulle diskutera moderaternas utredning och förslag att de invandrare som
på olika sätt försökt lura Sverige genom att t ex begå brott här, förfalska pass osv skulle utvisas och mista ev medborgskap
här. En fråga som många genuina svenskar funderar på och kanske får SD-partiet att växa. De två moderater som stod för utredningen + en socialdemokrat från Södertälje var inbjudna och skulle förklara sig. Men vad händer? De som borde kritiseras ställer plötsligt Sverige och svenskarna till svars för vad som händer när de generöst nog tar emot alla invandrare som vill komma hit, ja, en sa t o m att invandrarna hade byggt upp Sverige!! Ett slag i ansiktet på alla äldre som känner sig diskriminerade och som verkligen har byggt upp Sverige genom sin hederlighet och sin arbetsamhet. Man tar sig för pannan och blir ordentligt förolämpad.

Kan Sverige i århundraden undgå krig?

I flera hundra år har Sverige lyckats att inte bli indragen i något krig. Men hur kommer det att bli nu? Jag tror att det i massarbetslöshetens spår kommer invandrargrupper att slåss med andra invandrargrupper, t ex så tror jag
att de kristna invandrargrupper som finns i Sverige och de är många kommer att reta upp alla muslimska invandrare
och mellan dessa grupper kan våldsamheter uppstå. Tänk bara på hur det blev i det mångkulturella Jugoslavien,
när landet upplöstes startade de hemska krig mellan olika grupper som ägde rum då. Det kan tyvärr bli samma sak
i Sverige det är jag övertygad. Jag har en frisör, kristen, från Mellanöstern och han och hans personal känner sig hotade
av andra grupper därifrån men med annan relgion.

Varför vill man ha lappade eller fläckiga jeans och dessutom betala höga priser??

Ser i DN bilder på olika jeanstyper och vad dom kostar. Dyrast var lappade jeans, ja, också fläckiga jeans var dyra och poppis och jag undrar vad i all världen är det här? Kan man inte köpa billigare HELA jeans och sedan när dom blir slitna
man kan lappa dom och bli hyperinne? Eller kanske spilla olika grejer mer eller mindre medvetet på ett par andra fullt
snygga och felfria jeans och då få ännu "finare" jeans? Jag förstår noll.

Finanskrisen fortsätter över hela världen och nu börjar också Sverige drabbas

Hur ska det gå med gamla hederliga och skötsamma Sverige? Läser i DN om att 12.000 personer kan bli arbetslösa
om Saab i Södertälje läggs ner. Och det verkar faktiskt bli så. Hur ska alla dessa människor utan arbete försörja sig?
Det gäller verkligen att slå ner på önskedrömmarna om att resa runt efter skolan och ta sabbatsår. Ja, det sista blir
kanske nödvändigt, då unga troligen får svårt att hitta arbete. Särskilt inom bankvärlden som var populärt bland de
flesta som gick på gymnasiet.  Man tänker på hur det var på 1800-talet då folk sas det blandade bark i brödet, det är kanske något som blir aktuellt så småningom. Då emigrerade många svenskar till USA men vart ska dom flytta idag? Ja, man undrar verkligen VAR ska det sluta? Jag tror själv att överbefolkningen har stor del i vad som händer. Alla dessa enorma människomassor som finns speciellt i Asien. Egentligen hade Kina a point there när dom förbjöd familjer att skaffa mer än ett barn. Så elakt tyckte många. Men säkert förutseende.

Den tyska kvinnan dömd även av hovrätten

Jag har läst blogginlägg som är ilskna på den fina journalisten Britta Svensson i Expressen som skrivit så ingående och
informativt om rättegångarna mot just den tyska kvinna som nu har fällts ytterligare en gång för mordet på de små barnen
och misshandel av deras mamma. Bloggskrivaren menar att det finns ingen teknisk bevisning och därför borde den anklagade inte fällas!! Visst tycker man att det är underligt att det inte finns rent rekniska bevis men som sagt indicierna
är så stora så att det knappast kan finnas något tvivel vem som har utfört dådet.

Dokumentär utifrån sent på söndagkvällar, vilken thriller!

Såg faktiskt först på femmans serie om Pamela Anderson men slog tack och lov över till Dokument utifrån på tvåan i en paus och blev kvar där. Vilken thriller! Den handlade om när shahen av Persien (så hette Iran tidigare) störtades och alla
turer omkring honom. Vidare fick man se när Irans befolkning under sin ledare imanen Khomeini invaderade den amerikanska ambassaden i Teheran och höll dom som gisslan i månader och hur svårt USA hade att hantera detta.
Shahen som flydde från land till land, ingen ville ta emot honom allra minst USA hotades att bli dödad överallt. Vilket
fall från den högsta kungligheten till att bli en jagad flykting!! Det ska gå en film nu med hans sista hustru, den borde
man kanske gå och se. Men som sagt dokumentären var mer än spännande och jag ska faktiskt om möjligt vika
söndagkvällarna till programmet, som ska gå ytterligare två gånger. Det börjar kl 22 och håller på en timme, en väldigt
spännande timme som också förklarar hur det är idag.

Vem slår Måns Zelmerlöw, ingen tycker jag

Han var som vanligt outstanding och att han skulle gå vidare till Globen var det ingen tvekan om. Hade han vunnit förra
året med Cara mia så hade han fått en fin placering I am sure. Men vad jag och många andra med mig retar oss på
är hur tävlingarna fotas. Varför i all fridens dar kan vi tittare, som dessutom är de som röstar, få se de tävlande uppträda som publiken gör? Nej, här glider kameran fram och tillbaka och ibland är de tävlandena uppe i taket eller på väggen,
det är väldigt frustrerande för tittarna det kan jag lova. Det är ju ingen fotografernas tävling utan sångtävling!! För 17.
Det hjälper inte att man klagar, dom som är tevefotograferna har lärt sig dessa konstiga kameravinklar i skolan och då vill dom visa att dom kan till tittarnas ilska. Så sluta med det.

Britta Svensson en fantastisk krönikör och journalist på Expressen men gilla Snälla, snälla?

En verkligt skicklig journalist på Expressen är Britta Svensson, som inte bara är krönikör utan också skriver artiklar, oerhört
kloka och informativa om t ex Arbogamorden och mordet i Gällivare. Det var kul läsa att hon tyckte som jag när det gällde
Sveriges representant i Eurovision Song Contest förra året men jag blev häpen när hon i gårdagens krönika hyllade "Snälla, snälla" framför av i mitt tycke egendomliga Charlotte af Ugglas, som såg mer än egendomlig ut i sin vita korta blusklänning
och turkos stövlar. Många tyckte att låten var bra MEN den måste gå hem hos öststaterna som jag tror vill ha lyx och glitter
efter all grå tristess de haft (och har?) tidigare.

Tudorserien nu slut. SYND!

Man sitter nästan andäktig och tittar på denna fantastiska historiska serie som har gått ett tiotal onsdagar på ettan.
Så skickligt gjord, så spännande och på köpet får man en historielektion. Engelsmännen är fena på att göra sådana
här historiska serier så man är nästan säker på att så  här gick det till.

Petra Mede en utomordentlig programledare för Melodifestivalen!

Jag visste inte mycket om Petra Mede före hennes framträdande i går kväll, var kanske lite skeptisk av det lilla jag sett av henne men oj, vad glatt överraskad jag blev. Hon var verkligen bra, skojade lagom, talade tydligt, kom inte av sig!! och var tjusig i de olika klänningarna, speciellt den vackra långa svart orangeklänningen i början. BRAVO.

Jag tyckte inte Laila Bagge var så bra igårdagens Let´s dance.

Läser i kvällspressen att Laila Bagge inte var nöjd med juryns bedömning av hennes prestationer i gårdagkvällens
Let´s dance och att hon var sur över att Elisabeth Höglund fick NÄSTAN lika många poäng som hon. Jag tyckte
inte att Laila dansade så fantastiskt som hon själv tror. Att hon dansar nästan naken och vickar på rumpan tycker
jag inte är någon höjdare. Hon var dessutom så hårdsminkad så hon var inte särskilt snygg. Juryn ska ju inte gå
efter den tävlandes utseende utan bedöma dansprestationerna. Nu såg jag inte på Elisabeth Höglund då jag
vid det tillfället såg den för mig intressantare På Spåret. Men läste att hon kom in med en rullator. Oförskämt, varför
i all världen skulle en 64-årig kvinna behöva göra det. MÅSTE en kvinna ALLTID bedömas efter sin ålder? EH
är väldigt söt TROTS sin ålder tycker jag. Sluta sura, Laila Bagge och be att få något trevligare kläder till nästa tillfälle.

Snälla ni, köp inga ljusstakar till mig i present!!

Vi är säkert många som av snälla släktingar och vänner får ljusstakar som julklappar eller födelsedagspresenter. Åtminstone har jag fått sådana i otroliga mängder, olika former, olika färger och olika material men nu behöver jag
absolut inga fler. Ni som är snälla och ger mig presenter, fundera ut något annat är ni rara. Jag kan inte längre se
glad ut när jag packar upp presentaskar med ljusstakar. Förlåt, det verkar kanske otacksamt men så är

Tudors, vilken spännande serie på ettan som slutar nästa onsdag!

Engelsmännen är fenomenala på att göra historiska serier. Tudors som handlar om Henrik VIII är helt otrolig och spännande och man tror verkligen på den även om ingen nu levande var med på den tiden. Men man har ju sett
bilder och läst den hemska historien om denne brittiske kungs äventyrliga liv. Den som spelar Henrik VIII i serien
är också väldigt fascinerande, ja, alla som är med spelar väldigt skickligt och man tror verkligen på att det var
så på den tiden. Jag hoppas serien ersätts av någon liknande.

Varför bloggar man egentligen? För att synas, läsas, bli känd?

Läser i media om bloggvinnare i Sverige. Style by King går hem står det i Expressen. Det Elin Klings blogg som tar priset.
Varför hon är ung, vacker och bloggar om mode. Är man det och gör man det då kan man vinna bloggpris! Men alla vi andra
som knappast läses trots att vi (många av oss i alla fall) bloggar om allmänna saker, om världen och händelser i världen,
har vi någon chans? Ack ack nej! Nej, är man redan känd eller arbetar i någon tidning kan man få bloggpris. Därför känns det så meningslöst att skriva något man tycker är intressant och kan intressera andra människor men nej, sex, mode,
smink eller sport ska det vara, det går hem hos massan. Tyvärr.

Sibiriskt snöoväder på väg hit enl Expressen!

Nu undrar säkert många var finns den s k växthuseffekten? Eller har Golfströmmen vänt? Den som ger oss ett klimat
som vi kan stå ut med någorlunda i alla fall trots det deppande vintermörkret. Men snart försvinner väl vårt klot ned i
ett omtalat svart hål. På sätt och vis tycker jag men det låter förstås underligt att det kanske skulle vara bra om alla
och allt försvann på en gång. Inga efterlevande, inga arvstvister, ingen saknad och ingen sorg.

Staty av tungviktsmästaren Ingo Johansson i Göteborg!!

Jag vet inte hur många det är i Sverige som beundrar boxning och dess utövare. Beundrarna finns väl mest bland männen.
Kvinnor tror och hoppas jag är negativa till denna sport som består i att misshandla någon. Men göteborgarna är så stolta över denne Ingemar Johansson att man vill upprätta en staty av honom. Det finns mängder av duktiga och framgångsrika
män och kvinnor som skulle passa bättre att få en staty, varför inte Björn Borg, Ingemar Stenmark, oerhört duktiga och framgångsrika personer som utövar en sport som alla kan acceptera. Var finns deras statyer? Nej, Göteborg skippa
tankarna på staty av Ingemar Johansson!