Michael Jackson lät operera sin näsa pga sitt hat mot sin far, som kallade M för Stornäsa!

Barndomen är oerhört viktig för en människa. Läser i media idag hur rädd Michael J var för sin pappa, som slog och slog sina barn och kallade Michael för stornäsa. Man undrade ju över MJ:s ständiga operationer av sin näsa och i dagens media får man förklaringen. Har man är jag övertygad om en lugn och lycklig barndom så klarar man sig i livet. MJ kunde aldrig bli lycklig trots all uppskattning och miljarder av inkomster just på grund av sin brutale far.

Michael Jackson död!! Vilket ramaskrik går nu över världen.

Jag måste erkänna att jag har aldrig varit ett MJ-fan utan mest läst om hans konstigheter, hur konstigt han har behandlat
sina barn och också andras. Men det finns ju miljoner och åter miljoner som älskar hans musik och sång.

Nej, Lotta Engberg kan inte vinna över Anders Lundin!!

Alla medier har hållit Lotta Engberg som vinnare över Anders Lundin i Allsång på Skansen men nej, nej. Lisebergsprogrammet i går var ururselt och Lotta själv skrikig och nervös.

Montalban vilken härlig italiensk deckare!

Det hade varit skönare att sitta på balkongen denna härligt varma sommarkväll men jag vet att jag gillade den italienske
deckaren Montalban tidigare gånger så jag gick in och såg den. Gud, så skickliga italienarna är när det gäller att skapa
ovanliga och spännande deckarna och det hela håller ihop även om det ibland verkar ovanligt trassligt. Men varför inte
sända serien mörka vinterkvällar då det är skönt att kura ihop sig framför teveskärmen.

Facebook ute nu?

Läser i mitt morgonblad att Facebook börjar bli ute och alltfler drar bort sin medverkan. Härligt tycker jag som inte förstod
vitsen med det hela.  Själv tycker jag att det är bra att vara ananym men inte för att jag vill skriva oförskämda eller hotfulla
saker i min blogg, tvärtom. Men ändå att bli uthängd så där inför hela världen för att jaga gamla vänner. Nej tack! Bloggen
börjar också bli ute tycker jag åtminstone min. Och jag twittrar visserligen men fattar inte vitsen med det hela. Konstiga
typer dyker upp och vill "följa" en. Förlåt, men jag fattar fortfarande noll även om det var uppseendeväckande att få ett
twitterinslag från en tjej i Iran! Visste inte hur jag kunde hjälpa till.

21 juni. Året i Nordens kortaste natt!!

Här i Stockholmstrakten är natten helt fantastisk denna 21 juni, sommarsolståndsdagen, dvs årets här kortaste natt.
Det är helt fantastiskt när himlen i norr är ljus och gulröd. Men hu vad vemodig man känner sig när man tänker på
hur fort tiden går. Hela mörka kalla vintern har man väntat på detta, sommar, sol, värme och framförallt LJUS. Och
nu vänder det och blir mörkare och mörkare och sommaren har knappast börjat. But such is life if anybode is reading
this.

Hur kan Carolin har mördats? Min teori är denna:

Jag tror att Carolin stannade vid Stenbron för att koppla av från körningen en stund eller för att kanske har varit nära att bli påkörd av den berusade Toni Alldén och kanske har hon märkt att han luktade sprit och förebrått honom för det. Då har han tvingat in henne i sin bil och kört iväg med henne och av någon anledning stannat vid det ställe där man hittade blodpölen
och tvingat henne ur bilen och när hon sedan försökt springa därifrån har han först skjutit henne i ryggen och sedan i huvudet och sedan har han kört omkring med den döda kroppen som han som munera alla vet begravt henne på olika platser. Tänk om han kunde inse att han kan inte ändra på domen och därför berättade hur det gick till. Och kanske visar det då sig att min teori stämmer.

Samma mänskliga beteende över hela världen?

Jag älskar tävlingsprogram i teve och särskilt när det gäller känslor och mänskligt beteende. Nu börjar på femman en
ny serie som kallas "Bachelorette", dvs en söt ung kvinna ska leta efter en äkta man bland 25 st snygga killar. Den här"Bachelorette" hade tidigare varit med i en tävling där det var en "Bachelor" som sökte någon att älska och gifta sig
med och denna tjej blev förälskad men dumpad på slutet vilket hon inte kunde komma över. Så nu var det hennes
tur att leta bland killar. Och som vanligt SAMMA BETEENDEN, killarna verkade bli förälskade i den visserligen söta tjejen men ändå och de som slogs ut och fick åka hem nästan grät!! Jag väntar med spänning på hur det ska gå, vem blir kvar till sist? Att hon väljer, ja, inte bara hon i mitt tycke, väljer konstiga killar det fattar jag inte. Det är spänningen som gör programmet spännande.

Ska man se på ett dokumentär tävlingsprogram i teve ska man se på femmans "So you think you can dance?"

Härligt tycker jag att en ny säsong börjar i det här dokumentärprogrammet. Mer njutbart än Idolrpogrammen. Här får man både höra härlig musik och se dessa fantastiska olika dansare. Hur i fridens namn kan dom dansa så dom gör? Helot
otroligt och många gånger enormt vackert. Och de som blir kvar till sist är urskickliga. Se det!!

Fick ett message på Twitter från en iransk flicka

Gud vad hemskt att leva i ett land utan frihet. Jag skrev på min blogg om twittering var den enda möjlighet att komma ut på nätet i Iran och genast fick jag ett rop nästan på hjälp från en iransk tjej, som önskade freedom för sitt land. Men vad kan man göra mer än hoppas att förhållandena ändrar sig. Det allvarliga i Iran är tycker jag hatet mot västvärlden.

Twittering enda möjlighet för iranier som protesterar mot valutgången!

Hörde att iranier hade trots att webbplatser överallt i Iran släcks ner möjlighet att nå omvärlden via twitter! Visserligen får
bara 140 tecken användas men man kan säga en hel del trots fåtalet tecken. Jag tvittrar och det är spännande när människor på andra sidan jordklotet läser vad man skriver.

Trött i huvudet? Ja, det måste jag vara som skriver så fel!

Bloggade om American Idol och hur spännande jag tycker den tävlingen är. Alla dessa hundratusentals människor som vill vara med. Men man tror varken ögon eller öron när man ser och hör människor som vill vara med. Men nu till "trött i huvudet". Kag fattar inte att jag kunde skriva David Camp om förra årets vinnare, min stora favorit. Han heter ju för guds skull David Cook!! Hur kunde jag glömma det. Fattar noll. Och var fick jag Camp ifrån? Men trött är jag så det blir snart sängen för mig.

En regnig sommar är räddad! Ny börjar American Idol på fyran!

Det blåser och regnar och temperaturen är som i oktober, vilken junisommar. Buhu! MEN då kommer en ljusglimt.
American Idol drar igång. Har spelat in programmet för det började redan halv 5!! Ska se det nu ikväll. Man han se
några minuter live före middagen. Och oj vad jag blev nostalgisk. David Camp som vann förra året var med några
sekunder. Och oj vad jag tyckte om honom från allra första stund. Han var speciell och outstanding och jag höll
andan (som visst 55 miljoner amerikaner) när vi skulle få veta vem som vunnit. (Ja, det hade ju redan varit känt
i USA men jag VILL INTE veta i förväg) och till min stora förtjusning vann min IDOL David Camp. Men hur blir det i år,
ibland blir man så besviken när någon man inte alls gillar vinner. Kul att se programledaren Seacrest leda det hela
i år dvs 2008 igen, han är helt underbar och vågar krititsera juryn som kan vara väldigt elak, åtminstone Simon
Cowell som är med i år igen. Ja, nu får det regna och storma, nu blir det American Idol för min del för  hela slanten.

Talang 2009-priset på fyran borde kunna delas upp

Ja, Talangtävlingen på fyran vad är det för något? Uppträdandena är så många och så väldigt olika och många är oerhört
skickliga var och en på sitt sätt. Men varför kan inte TV4 dela upp priset och dela ut tre st t ex. 300.000 kr första pris, 150.000 kr andra ocy 50.000 kr till en tredje vinnare? Igår var det tre stycken uppträdanden som var outstanding och att bara en vann tyckte jag var orättvist.

Irans president sitter kvar efter valet. Vad händer nu i Iran?

I media verkade det som om president  Ahmadinejad skulle störtas och en mera västvänlig president skulle ta över men
det var fel. Så nu kommer väl Irans hat mot västvärlden och USA att fortsätta. Nej, jag tror inte man kan ändra på iraniernas
inställning till västvälrden även om Barack Obama höll ett försonande tal till den muslimska världen. Misstron mot västvärlden är nog inte så lätt att ändra på.

Man talar om oskyldiga barn, men finns dom?

När man i media hör och läser om en tonårstjej som planerar mord! på en klasskamrat så undrar man. Ungdomen idag
hyllas enormt, man ska vara (och förbli) UNG, UNG, UNG. Men är man en bättre person för att man är ung, tänker man
bara vackra tankar och uppför sig så också mot kamrater osv? Nej, när är mobbning som värst? Ja, i ungdomsskolan,
det hör man ju dagligen otäcka berättelser om. Och nu t o m planeras mord i grundskolan!! Finns ONDSKAN? Jo, man
måste nog svara JA på den frågan.

Money makes the world going round, going round

Money is the rote of all evil hette också en gammal schlager men jag tittar med förtjusning på det egendomliga programmet kallat Draknästet på ettan på torsdagkvällar, där 5 stycken förmögna affärsmän (en är dock kvinna) vill investera i olika
projekt och uppfinningar. Jag tycker att det är enormt spännande men många har så usla idéer så jag förstår de s k
drakarna, investerarna, att dom tackar nej. Men väldigt spännande är det. I dagens den 11 junis program uppenbarade
sig Gert Fylking till väl alla tittares stora överraskning, han och hans kvinnliga partner ville införa gratistidningar och ville alltså ha pengar till marknadsföring osv. Till min och till nog mångas häpnad var Fylking klar och korrekt, han uppträdde
som jag aldrig sett honom uppträda i teve förut, en pajas har han ju varit. Jag tror att han och hans partner fick pengar
från investerarna.

Hur kan trean visa denna hemska dokusåpa om Paris Hilton?

Jag halkade av misstag in på treans dokusåpa om Paris Hilton där denna sökte en bästa vän!! Unga gulliga tjejer tävlade om denna divas gunst på det mest förödmjukande sätt. Men Paris ville veta om de kunde festa så de skickades iväg
på någon slags party, där den som drack mest och som sov minst vann!! Vad är det här? Hur kan trean visa ett sådant
program? Vad är det för förebilder unga tjejer får? Jag blir ordentligt ilsken.

Vilka fantastiska författare det har funnits i Ryssland!

Och hur skickligt har inte Tolstoys roman Krig och fred filmats (italienskt?) och givit oss denna serie Krig och fred. En del
teverecensenter, Expressens, är negativa men jag tycker att denna föradelars serie har gett mig väldigt mycket. Vilka
scener från ryskt grevligt liv och vilka fruktansvärda krigsscener!! Men det var ju längesedan, kan någon kritiker säga, men
ändå, det här att mängder av oskyldiga mördas i krig, byggnader och landskap förstörs på det mest groteska sätt det
gör väl att man får en fruktansvärd avsmak för krig. Och nu har vi EU som ska förhindra krig MEN hur är det egentligen
med den saken? Tolstoys roman Krig och fred handlade om kriget på 1800-talet mellan Ryssland och Frankrike och
Ryssland är inte med i EU och verkar ibland känna sig hotat av unionen. Så vem vet ännu ett krig kan bryta ut och DÅ
har lilla Sverige som tidigare inte en chans att komma undan. Och vapnen nu är lika skoningslösa som på 1800-talet, ja ännu värre.

Hela vårt liv ligger på nätet, skriver en på Piratpartiet röstande student i DN

Men vad händer vid ett terrordåd eller annan otäck olycka som slår ut nätet?? Då stannar ju hela världen! Hur i all världen har det blivit så?

Jag röstade på Junilistan!

Jag röstade på Junilistan för jag har blivit mycket skeptisk till denna speciella union, EU. Jag har nämligen insett att alla
dessa medlemsländer inte kan samsas och tycka lika. Oftast är det då det sämsta som segrar. Och detta Piratpartiet
vad handlar egentligen det om? Ska man kunna få lyssna på böcker och musik gratis i mobil och dator? Egendomligt.

Varför hade media inget om D-dagen för 65 år sedan?

Det har gått 65 år sedan de allierades styrkor gick i land i Normandie, 100.000 tals allierade soldater landsteg för att till sist besegra tyskarna. Det blev ett blodbad utan like men de allierade segrade. Barack Obama var där och talade tillsammans med Frankrikes och Englands statsministrar. Det fanns t o m en hel del män som varit kroppsligen närvarande vid D-dagen. En man blev intervjuad av sitt barnbarn, han hade inte velat berätta något om vad han varit med om tidigare för 65!! år sedan. Och att vara en vanlig person men tvingas till soldat och se fiender rakt i ansiktet och sedan försöka skjuta dem så fruktansvärt!! Krig är det smutsigaste hantverk som kan utföras men kommer krig någonsin att kunna utrotas? Men till sist VARFÖR rapporterade svenska media ingenting om denna för världen så betydelsefulla dag?

Vilket klipp för världens tjusigaste modevaruhus k:fem!

I onsdags tidig kväll halv 5 gjorde modevaruhuset k.fem i min fina förort Vällingby ett jättteklipp. Där uppträdde årets
ESC.vinnar Alexander Rybak och gud vad mycket människor det kom! Att få en glimt av pristagaren var omöjligt
men så kul för k.fem som klassas som ett av världens tjusigaste modevaruhs men som har haft otur med få besökare.
Men nu kunde dom inte klaga. Hoppas att man inte bara lyssnade på AR utan också handlade! Kul för modevaruhuset och för oss som bor i Vällingby!

Barack Obama kritiseras av Al-Quida-ledaren.

USA.s president är på väg till Mellanöstern för att försöka mäkla fred i området, men lyckas han? Nu kritiseras hans planer
av Al-Quida-ledaren trots att Obamas pappa var muslim. Men att överge den islamska tron anser många muslimer vara
en dödssynd. Men utan att ha bekänt sig som kristen hade Barack Obama aldrig kunnat bli USAs president. Vi får vä med
spänning avvakta resultaten av denna resa. Ska han lyckas, eller?

Har vi en fri vilja? Neej, jag tror absolut inte det!

Det är jag själv som bestämmer vad som händer, påstår många. Och jag undrar hur i all världen kan dom säga så?
Que sera sera hette en gammal schlager, dvs det som sker det sker. Just det. Vi har absolut inte det minsta makt
över vårt öde, que sera sera. Jag tänker på den hemska flygolyckan häromdagen, då över 200 personer omkommit.
Inte tänkte dom att det skulle bli deras sista resa? Det var mestadels unga människor som hade nästan hela livet framför sig. Och de som ville men inte kom med? OM dom fått som dom hade velat så hade dom inte levt idag! Själv är jag övertygad om även om det låter egendomligt att alla människors livsbok är skriven när dom föds och sedan lever man
sida efter sida det som redan bestämts. Sounds strange perhaps men jag är övertygad. Varför väljer (!) vi ibland att göra
si eller så, många gånger vet vi inte själva och det är det jag påstår. Man är en puppet on the string som en Eurovision
Song Contest-vinnares låt hette för ett antal år sedan.

Vilken fasansfull flygolycka! Får vi någonsin reda på vad som hände?

Ibland förstår man människors flygskräck. Detta att veta att snart, snart kommer planet att störta och vi dör då. Alla unga människor som väntade sig så mycket av det kommande livet, så plötsligt är allt slut. Ibland förstår jag att människor som mist nära och kära går till ett medium för att få kontakt med den som försvunnit på ett otäckt sätt. Hur många sörjande blir det inte när så många försvinner, unga såväl som gamla. Och lyckliga de som inte kom med och som var ilskna först över det. Nu tackar de sin lyckliga stjärna.

Nej, det får inte vara sant! Studentmottagning i regn och rusk!!

Nej som sagt det får inte vara sant att det ska regna på fredag när söta Fredrika tar studenten!! Och i fredags som det var sol och sommarvärme! Otur, otur. Och hur ska den nya villan se ut efter 120 par leriga fötter? Katastrof! Och jag som har
glatt mig så åt att få vara med! Presenterna ligger här och väntar.När hennes gulliga storasyster gick ut var jag sjuk och kunde inte vara med. Därför såg jag framemot den här gången. Men det blir nog trevligt ändå. Roligt träffa alla söta människor. Men en och annan vill jag helst inte träffa, säger inte vem.