En spännande men oerhört otäck bok, Snabba cash!

Jag fick denna bok som ljudbok o nu kan jag ligga och blunda i min solstol (i skuggan) och lyssna
på denna häpnadsväckande bok. Måste skaffa dvdn på filmen man har gjort på boken. Men hu
så otäck den är, jag tror inte mina öron ibland, men förstås spännande. Morgan Alling är den som
läser och han läser oerhört fort så jag får koncentrera mig när jag lyssnar. Den verkar oerhört
realistisk men är verkligen Stockholm så otäckt? Man blir mer än skrämd.

Hur stor skuld har pappan till Breivik i vad som hände?

Jag läste en intervju med pappan till den norske terroristen Anders Breivik och först var denne rädd
för att han skulle få lida för det sonen gjort och sedan tyckte han att hans son borde ha tagit sitt liv
och till allra sist vilket upprörde mig mest så sa han att Anders B:s mamma, dvs hans f d fru, var
en "enkel" kvinna!!! Vad menade han med en enkel kvinna, naturligtvis som inte nådde upp till
diplomatens status!! Hans son har ju tagit efter sin pappas värderingar menar jag, en del duger
inte, en del människor är mindre värda och är enkla.

Inga bad vid semesterbesök i Helsingborg!!

Så är då vår lillsemester över som trots ett delvis uselt väder blev lyckad, för att bo på sköna
Marina Plaza i Helsingborg är en höjdare!! Trots att sköldpaddorna i dammen i lobbyn nu är
borta. Men dom har ersatts av sköna vita stenar och stora knippen med vita orkidéer och de
"guld"belalgda glashissarna åker upp och ner i ett i ett. Vi fick ett rum med skön utsikt över
torget framför hotellet och där var liv och rörelse, speciellt när derbymatchen mellan HIF och
Malmö skulle äga rum. Massvis med poliser, dito bilar och ridande poliser fanns på plats.
Efter matchen blev det inte så mycket trubbel eftersom den slutade oavgjort 2-2. De "röda"
supportrarna kom tillbaka till restaurangbåten lite slokörade men HIF ligger fortfarande i
Allsvenskans topp, waoo. Att sista dagen av vårt korta besök blev stormigt och regnigt
är en annan sak. Vi kunde sitta i lugn och ro i sköna soffor i lobbyn och vänta in flygbussen.
I Stockholm var det strålande väder och +19 gr mot Hbgs 12!!! Vi hann med ett par sköna
krogbesök med ljuvlig mat och gott vin. Så vi var trots missade salta bad mer än nöjda!

Helsingborgsbesök, a failure?

Visst blir man jättesur när man vaknar och regnet slår på rutorna och man far upp för att packa väskorna
för resan till Sveriges vackraste sommarstad för att få salta bad!! Ibland har man bara otur, så varmt som
det varit tidigare i sommar men VARFÖR åkte vi inte då? Den här veckan är visst den enda då det ska regna
och blåsa och VARA KYLIGT! Vad ska jag ha på mig? Tåg ner och flyg hem. Jag hatar kyla och har haft
nog av det i vinter. Rätt många tusenlappar som går förlorade. Men som dom säger i England, God will and
wheather permitting. Nog så sant!

Sundets pärla, en underbar sommarstad!!

Jag packar förtvivlat för snart ska vi åka ner till som jag tycker Sveriges vackraste sommarstad, Helsingborg,
också kallad Sundets pärla!! Det är visst mycket på gång nere i Hbg för det var omöjligt att få hotellrum senare.
Väderrapporten är ju inte lovande för slutet av denna vecka o nästa men jag kan se en bit av stranden i Hbg
och idag badar folk där. HÄRLIGT! Så jag måste kanske ta med baddräkten som jag ett tag tyckte att jag
skulle lämna hemma. Men att bada i det klara och salta vattnet utan Hbg är outstanding, det vet alla som har
gjort det. Man kan inte på något sätt jämföra Mälaren med Öresund!!

Zodiak vilken otäck film som bygger på verklighet!!

Min sambo satt och zappade häromkvällen och kom till kanal 5 där en film som hette Zodiak gick och vi
fastnade där. Den handlade om en seriemördare men var väldigt invecklad MEN som sagt denna person
har funnits och alla de som medverkade spelade verkliga personer! Ska man se en bra deckare på teve
så ska den bygga på något som har hänt i verkligheten, då blir den oftast bra. Jag orkade inte se hela
utan vi spelade in slutet som jag sedan såg dagen efter men polisen fick inte tag i mördaren trots alla
ansträngningar. Det hela hände i slutet av 60-talet och ända till 2004 pågick sökandet! Man misstänkte
än den ene än den andre som visade sig vara oskyldiga. Verkligen spännande och intressant.

Näst sista delen av USAs Bachelorette, valde hon rätt?

Molnigt, kyligt, en fin em för att titta på näst sista? avsnittet av USAs Bachelorette, som har två
tjusiga killar att välja mellan till sist. Och hon valde förstås den som var mer i hennes ålder och
var hemskt snygg men jag gillade mer den andre, hans mamma var död och det är alltid skönt
att inte ha en svärmor. Det var jobbigt att se när den helt fantastiske killen Chris fick nobben.
Men Roberto som hon valde var förstås ursnygg och charmig och passade kanske trots allt
bättre. Ett avsnitt till? Vad ska det handla om????? Och då är vi på semester och måste förstås,
dvs jag, spela in.

So you think you can dance?

Vilken helt underbar tävling! Man pratar om dokusåpor lite föraktfullt och jag kan ofta hålla med men denna
amerikanska danstävling är helt outstanding. De tävlande är så skickliga och koreograferna enastående och
det är så härligt att se på de olika danserna och dansparen men, men det är en utslagningstävling så varje
gång de uppträder kan USAs tittare rösta bort 2 st. Sorgligt men sådana är villkoren. Se gärna denna fina
tevetävling på kanal 5-

Sara Vargas låt

Igår kväll såg jag en stund i alla fall på Allsång på Skansen för att höra på Sara Varga som sjöng
sin Melodifestivallåt som till min häpnad när jag hörde den första gången och aldrig trodde att den
skulle gå vidare nu har länge legat etta på Svensktoppen. Jag trodde väl aldrig att en låt om kvinnomisshandel
kunde bli populär!! Men det är helt fantastiskt och låten kan inte sjungas tillräckligt även om alla
inte kan springa för sitt liv. Tänk på den mördade lille killens mamma som bett om hjälp och nytt boende
men INTE fick det. Det var uselt och hemskt!

Fick inte vara kvar på kvinnojouren!!

Man tror inte sina ögon när man läser om mamman till den 7-årige killen som mördades
av sin pappa! Hon hade sökt skydd med sin son hos en kvinnojour men fick inte vara
kvar för det fanns inga pengar!!! Vad är det här för något? Söker man för skydd mot
sin våldsbenägne man så ska man väl i all världen inte skickas tillbaka till honom pga
av brist på pengar!! Helt otroligt. Någonstans kunde väl den här mamman med sin lille
son få vara. Att skickas tillbaka till mannen är ju en ren skräckhistoria!

Project Runway vilken fantastisk dokusåpatävling i USA

Jag förstår inte varför svensk television kan ordna en liknande tävling, alltså där designers tävlar om
att vinna ett pris, dvs de är ca 20 st från början men varje vecka röstar en kräsen jury ut en person.
De som tävlar åstadkommer underverk i form av olika plagg som görs av de mest olika tyger och
material. De tävlande får några hundralappar att köpa material för och sedan måste de rita egna
modeller och sedan sy dem också. Jag fattar inte hur de kan skapa sådana fantastiska grejer på den
korta tid de har på sig. Helt otroligt. Hade varit kul att se en sådan tävling i Sverige, dvs med svenska
deltagare.

Vill invandrarna integreras?

Jag bor i en förort där nästan alla är invandrare från olika länder, de senaste kommer verkar det som
mest från Mellanöstern. Politikerna talar jämt om att invandrarna ska integreras men vill dom det?
Nej, många med mig tror inte det. Jag har aldrig under flera år hört invandrare tala med varandra
på svenska utan de talar sitt hemlands språk, de umgås med vänner o släkt från det land de kommit
ifrån, de ser på teve och lyssnar på radio från sitt hemland. Och många hyllar sin egen religion.
Så vi är många som inte förstår varför vi svenskar INTE vår gilla vårt land med dess kultur och
religion. Många, många fler än som syns på opinionssiffror!

USAs Bachelorettetävling

Idag såg jag på min inspelning av Bachelorettetävlingen, 2 avsnitt. Det ena handlade om samtal med alla killar
som har varit med o vilka tjusiga killar. Massor av söta tjejer var inbjudna för att vara publik. Det var fantastiskt roligt att höra vad de olika killarna hade att säga om tävlingen men också Ali kom en stund och hade förstås
också synpunkter men tävlingen är inte avgjord, nästa avsnitt får vi se vem hon väljer. Men så sa den trevlige programledaren Chris att man skulle börja med en ny tävling Bachelor Pad men efter beskrivningen skulle den vara med som Big Brother o DÅ är i alla fall jag inte intresserad.

USAs Bachelorette-tävling fortsätter kl 3 på kanal 3 idag.

Ja, jag är så nyfiken vem av de två som jag tycker sköna killar Ali ska välja. Hon ger samma budskap
till båda killarna och inte minst till deras släktingar och det tycker jag inte är OK. Men nyfikna jag
vill förstås veta vem hon väljer. Men dessa tävlingar ser ut på samma sätt och bara en enda har slutat
lyckligt, det var en tjej som valde en brandman och dom lär efter flera år fortfarande vara gifta. Annars
är egentligen dom här dejt-tävlingarna kass tycker jag, Bonde söker fru, Ensam mamma söker osv.
Det blir ju inget resultat av träffarna. Men kul har dom förstås när tevebolagen betalar alla festligheter
och resor.

Det omdömda hedersmordet

Man tror inte sina ögon när man läser om det här s k hedersmordet, ett fruktansvärt vidrigt mord på en ung
kille!! som bara hade gjort det felet att han förälskat sig i en ung tjej. Men vad i all fridens da´r är det för
en kultur där man kan göra något sådant vidrigt? Det är mer än skrämmande.  Sverigedemokraterna får
verkligen vatten på sin kvarn. Men jag undrar hur kommer sådana människor in i vårt land? Undra på om
det uppstår s k främlingsfientlighet för vilken annan kultur har hedersmord på agendan???

Skönhetsoperationer, botox m m

Att vara kvinna idag är inte lätt. Man ska framförallt se ung ut och vacker ju längre man lever!! Därför exploderar nu skönhetsoperationer, botoxbehandlingar m m. Det är patetiskt egentligen. Många operationer misslyckas också och förstör då livet för kvinnor som hoppades se yngre och vackrare ut. Jag skyller mycket på teven,
numera visas ju väldiga närbilder och i reklamen får man jämt höra, detta preparat får dig att se yngre! ut och
du slipper rynkor osv. Och så får man se undersköna kvinnor som smörjer in sig med olika krämer eller använder olika mascarer osv osv. För min del tycker jag att det ser sorgligt ut när mammor till vuxna döttrar
försöker se ut som systrar till sina barn. Och dessa korta kjolar på inte längre vackra unga ben, hu!

The Tudors en fruktansvärt och fruktansvärt spännande programserie på SVT

Jag sitter nästan upprätt i tevesoffan o ser på SVTs program om Henrik VIII, det är oerhört spännande och
det ser ut som om skaparna av programmet verkligen gjort research om tiden det handlar om, dvs slutet
av 1600-talet. Skådespelaren som gör Henrik VIII är helt fantastisk men när det kommer till avrättningarna
då måste jag blunda. Och att se när man tar hand om de blodiga avhuggna huvudena är hemskt! Nu sist
avrättades kungens unga hustru Katarina som hade varit otrogen, det var som sagt väldigt realistiskt
i mina ögon men hemskt, fruktansvärt hemskt. Jag ser ändå med spänning fram emot nästa avsnitt.