Fusket med hjälpassistenter kostar svenska samhället miljarder!!

Läser i min morrontidning om hur fusket med assistenter breder ut sig och enorma summor utbetalas till personer
som ska vara assistenter till funktionshindrade, som bluffar om sin sjukdom och visar i olika sammanhang sig
helt friska!! Vi blåögda svenskar sköter kontrollen väldigt dåligt och många miljoner betalas ut utan någon större
kontroll!! Det är våra skattepengar som går åt och som kunde användas på ett mycket bättre sätt. Hur dumma
får vi egentligen vara? Och varför är kontrollen så dålig? Man blir ordentligt förbannad!

DNs fantastiska artikel om världens befolkning den 30 okt

DN är Sveriges största dagstidning med all rätt. Den har många oerhört skickliga journalister som finns runt
om i världen och berättar om tillståndet för olika länder och om tillståndet i världen för övrigt. Idag sön 30 oktober har DN ett stort uppslag och en stor artikel om hur världen och dess befolkning ser ut. I morron
blir vi 7 miljarder men ökningen lär ha avstannat men hur blir det när nästan hälften av jordens befolkning
bor i städer? Ingen som vet än men artikeln var verkligen uttömmande och bra. Tack Dagens Nyheter!

Rätt deltagare utröstad ur Idoltävlingen?

Linni röstades ut av tittarna. Varför? Sjunger hon dåligt, nej, nej men jag tror att tittarna vill inte rösta
på en tjej som ser ut som en kille. Jag vet inte varför denna lilla tjej vill vara som en kille, är hon gay
eller? Annars var hon väldigt trevligt klädd men, men. Tittarna är konservativa och jag håller med.

Bangkok håller på att dränkas!!

Thailand svenskarnas semesterparadis har enorma natursvårigheter. Mångiljonstaden Bangkok håller på
att dränkas av vattenmassor. Jag tycker att vi människor på denna planet handskas helt fel med jordens
resurser och resultatet blir väldiga klimatförändringar. Bakom ligger våra jättestora koldioxidutsläpp som
till stor del beror på vår bilkörning. Men få vill avstå från en bekväm bilkörning när man lagt ner stora
summor på bilköpet. För att inte tala om våra semesterresor med flyg!

Den danska deckaren Den som dräper på fyran måndagar

Ska man bli skrämd ska man se den danska deckaren Den som dräper som går på fyran
på måndagarna. Den är verkligen avskyvärd men man sitter som fastnaglad vid teven.
Egentligen borde man inte se en så otäck deckare såpass sent på kvällen. Men, men jag
gillar spänning och man kan ju undra varför. Kanske det får en att inse hur bra man
har det. Relativt lugnt och tryggt även om trygga och lugna Svedala är inte så längre.

Min idol i Idoltävlingen

Den här veckan var många av deltagarna oerhört duktiga, när de fick välja en låt som en stor kändis
brukade sjunga. Jag tycker fortfarande att Molly Hammar är den som passar bäst till årets idol och
vinner inte hon blir jag verkligen sur. Vem som åker ut ikväll, kl är bara 22.05, resultat 22.24-22.40
tror jag blir lille Emil eller Ola Hammar. Dom har i alla fall fått sämst beröm ikväll och tittarna verkar
faktiskt rösta efter juryns bedömanden i många fall. Men flera av deltagarna sjunger enormt bra.

Dokumentär om bröstcancer

Igårkväll den 19 okt såg jag tvåans dokumentär från Kanada om fem unga kvinnor som fått bröstcancer.
Man blir häpen att så unga kvinnor drabbas. Bröstcancer tycker man ju är en ålderssjukdom! 3 av de unga
kvinnorna kunde efter jobbiga cellgiftsbehandlar m m leva vidare men två av dem dog förra året 2010
från små barn. Verkligen tragiskt! Det har ju forskats om denna sjukdom i mängder av år men man
kommer inte fram till orsaken och hur man ska kunna stoppa den. Och ändå samlas det in enorma
summor just för att stödja bröstcancerforskningen. Den forskare som löser gåtan är en given Nobelpristagare!

Dagens Nyheter härlig morgontidning!

Jag älskar min morrontidning DN, nu har den ändrats nästan helt och hållet och i början protesterade jag
mot ändringarna men nu har jag börjat vänja mig och är MYCKET nöjd. Tack DN. Ska man skratta då ska
man läsa Johan Cronemans krönikor, dom är verkligen härliga. Ni som har DN, läs dom om ni inte redan
har gjort det och håller med.

Filmen på tvåan lördagkväll "Mellan väggarna"

Vilken film! Den har vunnit Guldpalmen för några år sedan. Den handlar hela filmen om en förortskola i Paris med
en klass av elever i 14-årsåldern. Och vilka problem man har! Att undervisa som lärare är inte lätt, de flesta
eleverna är invandrarelever och ibland blir det enormt bråkigt och lärarna är helt förtvivlade. Precis som i
Sverige!! Men eleverna i Frankrike får INTE dua lärarna som dom gör här!! Då blir de inkallade till rektorn och
får sig en åthutning, dvs skäll. Ja, det är ett problem med alla dessa stackars invandrarbarn som har föräldrar
som inte lär sig förstå språket i det land de kommer till. Jobbigt, jobbigt.

Hur röstar tittarna i Idoltävlingen egentligen??

Idoltävlingen är njutbar i det här läget då alla som är kvar sjunger bra enligt min mening men ändå, den som
fick sluta idag var den som fick mest beröm av juryn!? Egendomligt, hon är väldigt söt men jag kan inte bedöma
hennes sångskicklighet. För egen del hoppas jag att Molly vinner, hon sjunger bäst i alla fall.

Behandlingen i Egypten av kristna kopter!

Jag blir upprörd när jag på teve ser och läser i dagstidningar om hur den kristna minoriteten behandlas i Egypten.
Jag trodde i min enfald att Egypten skulle bli en demokrati men var också fundersam OM den skulle bli det.  Det
visade sig att mina tvivel var riktiga. Tyvärr.

9 miljarder människor på vår jord 2050!!!

Läser i Dagens Nyheter en intressant artikel om FNs generalsekreterare Ban Ki-moon. I artikeln talas det också om jordens enorma befolkningsökning och att man antar att år 2050 kommer vår planet att ha en befolkning
på 9 miljarder och ännu mer uppseendeväckande kommer 7 miljarder!!! av dessa att bo i storstäder! Helt 
otroligt men också fruktansvärt otäckt. Jag är pessimist och tror att det kommer bli enorma svårigheter med
dessa stora städer när det gäller bostäder och matförsörjning. Redan idag försvinner mycket fisk ur haven, 
som är så förorenade av vårt sätt att leva men också boskapshanteringen förstör vår miljö. Man kan bara
hoppas att det kommer att finnas vetenskapsmän som kan lösa klimat och försningsfrågan.
 

Idol-tävlingen

Jag älskar tävlingar och därför ser jag som mina vänner säger så mycket på dokusåpor. Idoltävlingen tycker
jag är relativt spännande när bara de bästa är kvar. Den här gången tycker och hoppas jag vinnaren redan
är klar och det är förstås Molly Hammar. Hon är visserligen väldigt ung men mycket vacker och sjunger ju
som en gudinna. Ingen i det kvarstående gänget kan slå henne. Blir inte hon Årets idol då blr det jäkla fel.

Hans Roslings meddelande på twitter

Enligt Hans Roslings tweet den 6 oktober föder Indonesiska kvinnor bara 0,98 döttrar!!! Dvs inte en enda dotter
pr familj!! Låter kanske konstigt men Hans Rosling är ju den som kan det här och nu i oktober har jorden
7 mijarder invånare medan mattillgången blir allt sämre. Haven förstörs och fisken i den, Amazonas skogar
sågas ner med allt vad det innebär. Vad världen såvitt jag förstår behöver allt mindre antal invånare. Det där
att varje familj ska ha fler och fler barn måste bli en ändring på. Men hur ska det gå till? Info, info, info.

Papperstidningen absolut bäst!!

Jag läser då och då en del tidningar på nätet men hu vad det är trist. Jag får egentligen inte ut någonting av det och blir störd av all reklam som kommer jämt. Det är klart att vissa inspelningar kan vara intressanta men nej,
att läsa en papperstidning känns absolut vara det allra bästa. Jag kan läsa vissa avsnitt, lägga ifrån mig tidningen,
ta upp den igen, läsa ännu en gång och kan sitta skönt tillbakalutad i en fåtölj, ja, t o m ligga i sängen! Så SLUTA ALDRIG med papperstidningen!

"Helt magiskt" är ett uselt teveprogram på lördagkvällar!

Tre "trollkarlar" tävlar om vem som trollar bäst på lördagkvällar i SVT 1 men för oss tittare blir det
jättetråkigt. Det sågades också ordentligt av Expressens skicklige teverecensent Anders Björkman.
Så det blir i alla fall för vår del inget mer tittande på detta lördagsprogram. Men tack och lov finns
det fler kanaler!

Allaktivitetshuset i Hässelby Gård ordnade en fantastisk konstutställning!!

Massor av människor kom till vernissagen av Allaktivitetshuset konstutställning i går den 1 okt. Det är ett fantastiskt initiativ med stöd av flera bostadsbolag i Stockholm. Och det var inte fy skam det som visades,
många och intressanta tavlor målade i akvarell, akryl och olja och flera som tillverkade helt otroligt vackra
smycken. Pärltavlor m m fanns också! Helt otroliga saker. Utställningen är öppen till den 28 oktober och
bor man i Stockholm eller speciellt i västra Stockholm så bör man åka och titta. Generösa öppentider
mån, tis 12-22
ons, tors 12-20
fred  12-16

På vernissagen bjöds på champis av olika sorter, något med lite alkohol och något utan alkohol och
dessutom fantastiskt mycket snittar av olika slag.

De som ville kunde också beställa tavlor, dessa hade olika prisnivåer delvis beroende på utseende
men inte alltid, en del av väldigt i mitt tycke dyra och andra var trots kvaliteten oerhört billiga.
Det fanns alltså alla möjligheter.

Själv träffade jag några från min målargrupp, tre väldigt duktiga konstnärer, dom hade många
fina tavlor som dom ställde ut. Linkade sedan hem o åt inte någon lunch efter alla goda snittar
utan sov en stund på vår sköna balkong.