Fruktansvärda familjehem!!

Igår den 24 april såg jag på Uppdrag granskning, som handlade om
hur hemska de s k familjehemmen kunde vara! Fyra killar, numera
vuxna, var med SVTs hjälp tillbaka utanför huset där de upplevt så mycket djävulskt. De hade bott där när de var i 13-14-årsåldern men mannen som hade hand om det s k familjehemmet var en riktig djävul det förstod man snart på de här männens beskrivningar av vad de upplevt. Så t ex väcktes en av dom som 14-åring en mycket kall vinternatt av mannen som hade en yngre kamrat till 14-åringen med sig och så gick alla tre ner till den frusna sjön nedanför huset och där fick 14-åringen befallning att hacka upp en vak o i denna doppades den yngre av dom gång på gång av mannen!!! Det lät alldeles fruktansvärt och jag blev både rasande och lessen. Men ingen anmälde honom och ingen trodde väl på dessa tonåringar!! Men ännu värre tyckte jag att det var att ingen av dessa vuxna, arbetslösa män fick statens ersättning för sina lidande som andra har fått, nämligen 250.000 kr, pga att det
skedde efter 1980!! Jag fattar inte varför. Men jag blev mer än skakad
dj

Vilket hemskt terrordåd i Boston!!

Kan man inte bli rasande när någon eller några vill ta livet av helt oskyldiga personer som ni vid maratonloppet i Boston!! Vad vinner de som gör det? Är det en sektmedlem eller någon, några med en speciell religion som vill ta livet av andra oskyldiga människor? Jag fattar inte men man blir oerhört ledsen och upprörd.

Gråtande dansare i Let´s dancetävlingen

Man tror inte sina ögon när man på fredagkvällen den 12 april tittar på tävlingen och de som dansar och deras partners gråter och gråter. Helt otroligt, ja, juryn gråter också!!! Helt otroligt. Varför? Jo, de som dansar ska tänka på något viktigt i livet. T ex den berömda curlingstjärnan som säkert har allt hon kan önska sig men dansar enligt min mening uselt fick stora lovord för sin usla dans. Och varför grät man då, jo, hennes son sjöng hennes favoritsång Bridge over troubled water, som hon brukar lyssna på innan hon går in o tävlar i curling!!! Helt otroligt. Alla grät, juryn också!! Men vad är det här för en tävling? Men, men man kan ju bara stänga av eller se på något annat program men det finns inga program man vill se på fredagkvällarna.
Jag var tvungen att ringa o rösta på den duktige dansaren Erik Segerstedt, som juryn gav så usla program. Nej, jag upprepar, det ska vara unga ogifta personer som är med i den här tävlingen. Det är som sagt patetiskt att se dessa medelålders kvinnor som försöker se unga ut. Visserligen har dom på sig fantastiska klänningar, vem betalar dom? Inga billiga outfits inte. Men vinner Markolilo eller vad han heter, då blir jag galen!!

Jag skäms när jag ser dessa medelålders kvinnor vara med i Let´s dance.

Jag tycker visst att det är vackert när människor dansar olika sorts danser och också tävlar i denna dans men jag skäms faktiskt när jag ser dessa halvgamla kändisar dvs i årets tävling i Let´s dance som Sofia Wistam och Maria Montesami klänga sig fast vid sina betydligt yngre danslärare. Barnen måste också skämmas när de ser sin mamma göra bort sig på det här sättet. Har dessa kvinnor ingen spegel? Tävlingen är trevlig men jag tycker att det ska vara unga ogifta människor som är med och tävlar.

Vad menar SVT med programmet Mot alla odds, som går på tisdagkvällar kl 20 i ettan?

Ja, min sambo och jag ser på detta program när vi hinner. Mot alla odds är ett program för ett tiotal? deltagare med funktionshinder av olika slag som ska vandra enorma sträckor genom Nicaraguas djunglar för att nå fram till Stilla havet på andra sidan Sydamerika. Det känns jobbigt att se vilka oerhörda svårigheter deltagarna har att ta sig fram i denna jobbiga terräng, den skulle vara svår också för helt friska personer men dessa personer är helt otroliga. MEN hur vill SVT att tittarna ska reagera? Ska vi utan funktionshinder känna samvetskval att vi inte är i deltagarnas situation? Men det är klart att varje frisk tittare måste beundra dessa människor som kämpar så oerhört för att genomföra denna fruktansvärda vandring. Och Mount Everestcoachen måste ha det extra jobbigt. Han har antagligen blivit utsedd för att han har klarat väldigt svåra fysiska utmaningar men kan han verkligen förstå hur deltagarna har det och känner?