Ska Sverige importera arbetskraft?

Jag förstår inte när jag läser i pressen att Sverige ska börja importera arbetskraft inte när jag samtidigt läser hur
varslen i Sverige står som spön i backen. Och värre lär det bli. Så låt oss först och främst ta hand om och ge arbete
åt dem som bor i Sverige innan vi börjar "importera" folk från andra länder. Jag tänker också på att vi lär polska
läkare lära sig svenska för att sedan arbeta i Sverige medan Polen då dräneras på sina läkare. Helt galet. Öka
istället utbildningen för läkare i Sverige, det är många ungdomar här som vill utbilda sig till läkare men utbildningsplatserna är för få och därför får de flesta som söker avslag på sina ansökningar. Helt fel.

innan börsen öppnar. Hur ska det gå? Tror börsen på någon finansiell lösning?

Vilken turbulens tid vi lever i och nu gäller det hur börserna världen om reagerar på kongressens i USA krispaket.  Ja,
nu är väl både Japans och Hong-kongbörserna öppna, jag har inte lyssnat eller gått in på webben. Jag väntar väl till
att börsen i Sverige öppnar men det är både kusligt och spännande. Men som jag faktiskt själv sagt tidigare och många naturligtvis klokare och kunnigare än jag har spått eller konstaterat att USAs tid  som  finansiell stormakt är  över och  det
känns faktiskt obehagligt. Är det världen i öst som ska bestämma villkoren nu? Det gör väl ingen svensk glad. Tvärtom
tror jag att man fruktar vad som kan hända. Och något större skydd för oss för att vi är med i EU tror jag inte på. EU är en koloss på lerfötter.

Jag håller med kritikerna, Lisa Marklund lever inte som hon lär

Jag håller med dom som kritiserar Lisa Marklund för att hon numera använder sig av förläggaren som dömts för misshandel av sin hustru. Det känns som en skymf mot de kvinnor som Lisa Marklund sagt sig försvara kvinnor som  misshandlas av sina män. Det går inte att säga, men det var ju längesedan och det måste vara glömt. Men en kvinna
som misshandlas glömmer och förlåter inte heller någonsin. Och att då som Lisa Marklund liera sig med en f d
kvinnomisshandlare känns som sagt skamligt mot dessa kvinnor. Vad är det som får Lisa Marklund att byta till denne förläggare. Pengar förstås.

Än en gång, grattis, grattis Hillary Clinton!

Visst blev Hillary Clinton djupt besviken när de amerikanska demokraterna inte valde henne till presidentkandidat. Hon var i början ju väldigt säker på att bli vald men NU måste hon känna sig mer än nöjd med att slippa det ev fruktansvärda arbete
som en president i USA kommer att få framöver. Hur hon än hade gjort så hade hon fått kritik för såvitt jag förstår är hela
USAs befolkning i uppror över den enorma finanskris som äger rum just nu. Hur ska en president kunna hantera den, presidenten må vara republikan eller demokrat, det spelar ingen roll. För Hillarys del är det så som sker många gånger
i många människors liv att en besvikelse kan leda till lättnad. Det ska trots allt elände bli spännande att se vad som händer i valet i november.

Amerikanska "So you think you can dance?" är helt fantastisk!

Tråkigt att det verkar vara så få som tittar på denna helt underbara tevetävling, där man i slutändan ska utse Amerikas
bäste dansare. Nu är 4 deltagare kvar och de är helt outstanding precis som dom två som fick lämna tävlingen i går
onsdag den 24 sept. Det är en njutning att se på dessa skickliga dansare som förverkligar de fantastiska koreografernas
danser och samtidigt lyssna till wonderful music. De 10 bästa i tävlingen är visst just nu ute på turné i USA, synd att man inte får se den. Hade varit fint om amerikansk teve hade spelat in en föreställning så att man hade fått se den uppvisningen.
Blir det den ene av de två svarta tävlanden som är kvar som vinner, Joshua eller Twitch? Det blir säkert någon av dom för jag tror inte att någon av de kvarvarande två tjejerna vinner.

Klagande utländska studenter förstör Högskoleverkets arbete!

Die dumme Schweden sade och säger man i Tyskland och många gånger kan man hålla med. Svenskarna har förstås dåligt samvete över att vi hade "turen" att slippa dras in i andra världskriget med allt vad det hade inneburit men, men kan vi inte ha gottgjort det nu? Vi tar i vårt 9-miljoners land emot fler flyktingar från Irak än hela det stora
USA som på sätt och vis är anledningen till denna flyktingström och hur är det vid våra fina universitet? Jo, hit får utländksa studenter komma och studera GRATIS medan svenska studenter som vill studera i ett annat land snällt får betala kostnader för detta. Och nu är det så att alla dessa utländska studenter som inte anses behöriga pga av för dåliga kunskaper i mängder av ämnen och får avslag på sina ansökningar överklagar detta och blockerar Högskoleverkets jurister som inte hinner med pga alla mål. Enl DN står t ex KTH och Sthlms universitet för nästan en femtedel av de 3.300 ärenden som högskolornas överklagandenämnd tagit emot bara i år. 3.300 ärenden! Ska undervisningen vid våra högskolor behöva
lida av att många inte har grundläggande kunskaper för undervisningen? Horribelt tycker jag. Och vem står för kostnaderna? Vi skattebetalare förstås. Nej, nu måste Sverige också börja ta betalt, vi kan inte vara världens känsliga samvete i alla frågor och glömma våra egnas bekymmer. Vår generositet utnyttjas i högsta grad många gånger på ett helt felaktigt sätt.

Nytt mördande vid en finsk skola

Vad har hänt med präktiga Finland, finska elever som ligger före Sverige i kunskaper m m. Ett land med s k flumskolor klarar sig kanske bättre? Att ha för stora fordringar på elever skapar frustration och hämndlystnad på dem så är duktiga.
Ja, jag vet inte men allt har en baksida. Hemskt i alla fall att så många oskyldiga får man hoppas ungdomar ska behöva
dö på det här sättet. Hoppas det blir en stor utredning för att få veta orsaken. Oftast är det en ung människas tillkortakommande som ligger bakom. Tragiskt är det i alla fall.

Skulle den 11 septemberkatastrofen vara arrangerad av USA?

Nej, det tror jag absolut inte. Faktum är att självmordsbombare flög tre vanliga passagerarplan in i World Trade Center-tornen och också in i Pentagon. Nej, självmordsbombare tillhör inte vanliga infödda amerikaner. Skulle USA ha hyrt självmordsbombare att utföra dessa fruktansvärda dåd och döda flera tusen oskyldiga amerikaner? Nej, nej och åter nej.
Vill via fiktion ha reda på vad som händer i USA när det gäller terrorism kan man se på Sleeper Cell som bygger
på terrorism och dess bekämpning inom själva USA. Där framställs islamiska terrorister på ett fruktansvärt negativt sätt och
jag undrar hur denna serie har kunnat spelas in och visas. De som flög planen var så vitt jag minns inte amerikanska medborgare. Nej, det jobbiga med USA är väl dess mängder av giriga människor som gör vad som helst för att bli ännu rikare än dom redan är. Men det kan ju också skapa katastrofer som finanskrisen just nu.

Världens största bedrägeri, USAs hantering av återuppbyggnad i Irak!

Man tror inte sina ögon och öron när man ser tvåans program på söndagkvällen kallat "Världens största bedrägeri"
som handlade om hur USA lät enorma summor försvinna på olika sätt i Irak. De som skulle kontrollera att pengarna
(skattebetalarnas) användes rätt hade ingen kompetens för detta och gjorde inte ett skvatt men fick ända 25 miljoner
dollar för att utföra uppdraget. Den som valdes till Iraks nya utrikesminister och som skulle köpa krigsmateriel till
Irak köpte billiga och usla krigsmaskiner från Polen och lät fakturorna visa dubbelt så dyra produkter och tjänade
enorma summor på detta. Vidare lät ett amerikanskt företag stora lastbilar gå tomma fram och tillbaka i Irak, där
chaufförerna riskerade att bli skjutna av irakier och ibland också blev det, bara för att företaget skulle få mer pengar
för transporterna!!! Jag som inte ville att Obama skulle bli president får kanske ändra mig nu.

Feber är kroppens kamp mot virus- och bakterieinfektioner

Jag har alltid sagt att man ska inte ta febernedsättande så fort man får feber och jag menar att febern är kroppens egen
kamp mot infektioner. Och nu är dessutom många bakterier resistenta mot antibiotika eftersom man tar antibiotika så
fort man får den minsta infektion. Virus påverkas inte heller av antibiotika. Själv är jag verkligen försiktig med att ta febernedsättande OM jag inte måste göra något trots att jag känner mig risig. Man kan alltså ha skäl men man ska
inte missa kroppens egna krafter för att bekämpa förkylning eller annat som framkallar feber.

Finansminister Borg pumpar in miljarder från statskassan för att få invandrare integrerade och få jobb

Just nu när varseln står som spön i backen även för s k genuina svenskar ska alla invandrare få arbete. Hur ska det gå till?
Jag fattar inte hur regeringen tänker. Det kommer att bli tuffa tider för alla i Sverige och sötebrödsdagarna är nog över forever.

När uppdateras Bloggportalen?

Man blir besviken när man tittar på Bloggportalen för att se vad andra skriver om det man själv bloggat om men man finner då att Bloggportalen ligger långt efter. Jag ville gärna läsa vad som just nu skrivs om Lehman Brothers men i Bloggportalen fanns ingenting efter den 12 september, idag är det den 18 september. Tråkigt. Och varför?

Vågar man lita på svenska banker?

Kanske bäst skynda sig och ta ut det lilla man har på banken för att slippa att köa och inte ens då veta om man får tillbaka sina insatta pengar som dom gjorde i London för ett tag sedan. Ekonomivärlden är en kufisk värld som åtminstone jag
inte har det minsta insikt i. Men min sambo och jag är rädda för att låna och att låna miljoner för att köpa en bostadsrätt,
nej, nej. Det kan kanske bli som i USA att banken vill ha tillbaka sina lånade pengar till högre ränta än avtalat och då man inte har möjlighet betala får man sälja till lägre pris än köpesumman och blir av med våningen men ändå blir skyldig
banken pengar. Horribelt. Det blir madrassen för mig.

Ännu en stor bankkris i USA

Den stora investmentbanken i USA Lehman Brothers kan gå i konkurs!! Enligt svenska analytiker kan det vara en kris
värre en 30-talsdepressionen! Man blir skrämd. Om man tror att Sverige undgår att drabbas så är man fel ute menar jag.
Jag tänker på alla som nu har lånat enorma summor för att köpa sina lägenheter och bilda bostadsrätter och då blir man
inte glad. Tack och lov att jag bor i hyresrätt. För att som sagt tro att Sverige inte skulle drabbas då är man en verklig optimist,
världsekonomin påverkar alla länder. Så också här i Sverige om man vill sälja sin nyblivna bostadsrätt så får man med all säkerhet inte igen sin köpesumma. Mäklarna har allt svårare att hitta köpare till de priser som säljarna begär. Å andra
sidan tycker vi andra väl att dessa bostadspriser är enorma och alldeles för höga. Många skulle kanske önska att vetenskapsmännen verkligen skapar ett svart hål vi kan försvinna i.

Sarah Palin tycker Obama skulle ha valt Hillary Clinton till vicepresidentkandidat

Kul läsa detta yttrande av vicepresidentkandidaten för republikanerna för det är just vad jag tycker och har tidigare bloggat om. OM Obama vill vinna valet i höst, så skulle han ha valt den politiskt erfarna KVINNAN Hillary Clinton. Roligt ändå att läsa av en motståndare att denna respekterar och beundrar demokraten H Clinton. Själv blev jag mycket besviken när Hillary Clinton fick ge sig för den så oerfarne Barack Obama, som jag tror kommer att svika sina rasfränder, som nu hoppas på så mycket. Tror tyvärr inte att han är så intresserad av att ställa upp för alla dessa fattiga svarta runt om i USAs storstäder.

Kommer räntan att sjunka som finansminister Borg tror?

Vilken konstig situation västvärlden befinner sig i, räntan höjs pga av höjd inflation men behöver sänkas rejält för tillväxtens
skull. Kanske har Borg något rätt, räntan bör inte höjas mer, snarare sänkas. Riksbankschefen drar nog öronen åt sig
när han ser vad som händer. Så alla skuldbelagda bolånare jag tror inte ni behöver vara så nervösa, det lutar mer åt att räntan sänks (men lite) än tvärtom.

Den 11 september som ändrade världen

I går var det 7 år sedan den 11 september och finns det någon i västvärlden som inte minns den dagen? Det som hände då blev en verklig chock och ett uppvaknande för många människor. Hur kunde det ske? Hur kan människor vilja offra
sina egna liv för att skada så många andra oskyldiga människor. Jag minns att min sambo kom hem från sitt jobb och sa till mig att sätta på teven. Först fattade jag inte varför, vi hade bråttom, vi skulle gå på Cirkus i Stockholm och se musikalen
Evita. Men jag gjorde som han bad och fick förstås som alla andra västerlänningar en chock när man såg tornen falla
samman och människor som hoppade mot en säker död. Det var ofattbart. Och det kändes konstigt att sedan sitta och som var tänkt njuta av en fin musikal, men tankarna var på annat håll vilket inte var så konstigt.

Nu ser jag den fruktansvärda Sleeper Cell på fredagar när vi är  hemma och jag vet inte varför. Är det så som man skildrar där som det går till i USA idag, då är det mer än skrämmande.

Den snygge och unge McCain inte så skadad som man hävdar

Visst var det kul att få se den unge McCain friges ur fångenskapen, men han var inte så illa skadad som hans kampanjmakare påstått. Han haltade men oj, vad snygg han var (ja, han är väl det ännu vid 72 års ålder) men
ändå, tillbringa över 5 år i ett nordvietnamesiskt fängelse måste ha varit ett helvete och McCains kondition trots
detta tycker jag ger honom än i dag en styrka som inte många andra i hans ålder har.

Är fotomodellen och programledaren för Top Model Thyra Banks rasist?

Tittar då och då på treans program Top Model och jag tycker då att programledaren m fl i juryn verkar vara rasister. Vackra
vita tjejer röstas ut medan förlåt mindre och mycket mindre vackra svarta tjejer får vara kvar. Eller vågar man inte rösta bort
svarta tjejer för att inte kallas rasist? Ja, jag vet inte men de vita stiliga tjejerna röstas oftare bort än svarta.

Det finns sajter för hur man ska begå självmord!

Nog är det fruktansvärt att tre gånger fler människor i Sverige tar sina liv än som dödas i trafiken, trafiken som är så
otäck i dagens värld. Att så många vantrivs så med det liv dom lever så att dom vill lämna det. INGEN vet vad döden
innebär, vad som händer efter den. Döden som gör att man måste lämna allt, nära och kära, hem, arbete, allt vad
man har sysslat med och saker man samlat på, ALLT lämnar man och går till vad? Man kremeras och blir en hög
aska, helt otroligt tycker man när man lever. Men det finns alltså många som vill lämna allt, många för vilka livet
är outhärdligare än en död som ingen förstår. Och nu kan dessa människor få "hjälp" med att hitta rätt metod.
Kusligt, oerhört kusligt. Och vem är det som vill lära ut det till andra? Borde det inte vara så att man lär ut hur
man kommer ifrån tankarna på självmord? Att man inser hur oerhört olyckliga man gör sina nära och kära?
Men finns det sådana sajter. Jag tror inte det. Tyvärr.

Jag fattar inte varför Filip och Fredrik är så populära. Jag tycker dom är otrevliga.

Nu kommer ännu en gång ett program av och om dom här killarna. Fattar inte varför dom är så populära. Och att Ingvar
Oldsberg vill sänka sig så för att vara med dom. Gud vad man blir besviken.

McCain o Obama jämsides.

Jag menar om demokraterna nu surar så skulle deras väljare tänkt annorlunda, nämligen valt Hillary Clinton till presidentkandidat som säkert valt Barac Obama till vice presidentkandidat, det hade varit ett valstarkt team menar jag.
Men vem gör sig mest i teverutan, vilket numera är viktigt, of course en f d skönhetsmiss. Så kan det gå. Själv tror
jag på en vinst för McCain och ibland är jag synsk.

Staten i USA tar över de konkursdrabbade låneinstituten Mac och Fannie Mae!

Den amerikanska staten tar över de krisdrabbade bolåneinstituten Freddie Mac och Fannie Mae för hör och häpna
665 miljarder kronor!!! Men det är nödvändigt om inte USAs ekonomi ska gå i botten. Men man blir ilsken över att
dessa oseriösa bolåneinstitut ska åstadkomma denna stora kris i USA som kan påverka hela världens ekonomi.
Nu avvaktas med bävan siffrorna för augusti månads detaljhandel, som en viktig mätare av konjukturen. MEN det rådande ekonomiska läget i USA får hushållen att hålla hårt i plånboken. På fredag den 12 september ska siffrorna offentliggöras.
We will see then.

Enl Karolina Ramqvist i DN är jag en Milfen!!

Har aldrig hört talas om Milfen men det ska handla om yngre mäns dragning till äldre kvinnor! Då har jag varit en Milfen
i över 20 år som är sambo just med en yngre man. Något som man inte vågat tala om tidigare. Så det är härligt att läsa
att det faktiskt är inne med just sådana förhållanden. Ja, det ska t o m finnas gilfen!! och då är det mor- och farmödrar det gäller. Helt otroligt! Äldre kvinnor som anses så oattraktiva! Kul!

Expressens Britta Svensson fylld av beundran för Sara Palin

Enligt Britta Svenssons krönika den 5 september i Expressen var hon helt tagen av McCains vice presidentkandidat
Sara Palin och nog måste man hålla med om att den här kvinnan är karismatisk. Att vara 5 barnsmamma och fortfarande
vid nära 45-års ålder vara så vacker och charmfull, hur många kvinnor är det? Även som motståndarna påstår att hon har lite politisk erfarenhet så har hon desto större livserfarenhet. Barack Obama har inte mycket att skryta med i detta avseende.
Och nog skulle det bli "change" i USA och kanske också i världen om denna kvinna fick något större att bestämma om.
McCain och hon verkar verkligen vara ett radarpar som är jag övertygad om kan vända republikanernas opinionssiffror. Det blir en spännande höst inte bara för amerikanerna utan för hela världen.

Bör inte invandrarna acceptera att bo där de anvisas bostäder?

Vi tar i förhållande till vår storlek emot mängder av invandrare och många genuina svenskar, särskilt äldre personer, som minns en annan tid, menar att vi tar hit för många. Äldre personer känner sig invaderade, när de t ex sitter på en buss
där de är de enda svenskarna. Nu samlas alla dessa tusentals invandrare i våra större städer, där de redan har släkt och vänner och det kan man ju förstå att de vill ha sådana omkring sig, vem vill inte det, MEN det blir för stora problem för
landet. Sverige är stort och stora delar av vårt land lider av avfolkning. Varför kan då inte invandrare fylla dessa luckor?
Ska tycker man invandrarna själva få bestämma allt hur de vill ha det? Det är väl sådant som retar folk och får dem
att stödja SD. Nej, även socialdemokraterna har förstått att det går inte längre att inte ha villkor för asylrätten.

Stackars Viktoria, hennes farfarsfarfar är i ropet igen som gay!!

Kung Gustav V skapade Kungens kurva som alla stockholmare känner till pga vet man nu genom media genom att
tafsa på sin chaufför Knut Haijby. Inte roligt läsa sånt om sina döda anhöriga. Man gör inte människor för att bli kända som författare. Viktig historiebeskrivning? Dagens människor verkar älska att vältra sig i allt som varit skumt. Blir vi lyckligare
av att läsa om prinsessan Viktorias anfader om man får kalla Gustav V så. Om han hade levt idag hade säkert varit poppis
pga sin läggning och kanske gått med i Pridetåget?

Varför accepteras Kosovos frigörelse men inte delar av Georgien som vill bryta sig loss?

Alla EU-länder var snabba att erkänna Kosovo som en självständig stad trots Serbiens protester men när två delar av
Georgien också vill bryta sig loss då protesterar EU med full kraft. Vad menar man? Det är klart att Rysslands ledare
blir ursinniga över sådana olika ställningstaganden. EU som kom till för att bringa ständig fred i Europa kommer kanske nu att bidraga till ännu ett världskrig. Och Ryssland som har hela stormakten Kina bakom sig, Kina som kritiserades oerhört
hårt inför och under Olympiaden. Och utbryter nu ett krig så kommer inte lilla Sverige som under andra världskriget att
ställas utanför. Här kommer kanske bli som i Bosnien, vem vet. Dystra spekulationer men jag tycker inte de kan uteslutas helt.

Äldre män kan få manodrepessiva barn!

Äldre män, särskilt bland kändisar, stoltserar ofta med sina nya, unga fruar och får dom dessutom barn med dessa mycket yngre kvinnor (som dom inte hade kunnat få med någon jämnårig kvinna) så är dom som tuppar. Men, men det kan finnas flera män att tänka på, män dör tidigare än kvinnor, det är vetenskapligt konstaterat, och hur känner då ett barn som blir
utan sin pappa rätt tidigt i livet? Det kan inte kännas bra. Nu har vetenskapen dessutom kommit fram till att dessa män
kan få barn som är manodrepressiva!! Inget vidare roligt arv. Och vad tänker dessa unga kvinnor på? De får ofta genom
mannens kändiskap stor uppmärksamhet för de är alltså ofta unga och söta. Men man bör kanske tänka litet längre än näsan räcker.