Trots solsken och värme tittade jag på Talang 2009

Talang 2009 på fyran har ju fått ett försprång när Så ska det låta har slutat sändas på fredagkvällar i ettan. Tävlingar lockar
alltid tittare. Och nu har de usla deltagarna sållats ut ur tävlingen och de skickligaste är kvar. Och jag tyckte faktiskt att
juryn gjorde rätt bra bedömning på de som deltog i går fred 29 maj. Jag brukar säga nej, telefonrösta inte men det gjorde
jag igår och likaså förra fredagen. Vem vinner en halv miljon!! kronor och vem blir utan? Jättesvårt att säga och det gör
ju det hela mera spännande. Men nästa vecka ska jag på studentmottagning och missar programmet men det finns
ju videobandspelare tack och lov.

Är det bara SEX som gäller i nya filmer från USA??

Igår kväll var jag och såg förhandsvisning på en film I love you, man, det handlade om en tjusig ung man som inte hade
några manliga vänner men skulle gifta sig och behövde en best man och så började han leta efter en manlig vän MEN
vad handlade det hela om, att prata så mycket SEX som möjligt, oralsex, avsugning, fuck och åter fuck. Är det så unga
människor i USA idag lever och uttrycker sig? Fasansfullt menar jag. Publiken skrattade åt alla sexanspelningar och -uttryck
men jag hade lust ställa mig upp och skrika. Inte undra på att det blev finanskris med sådana medborgare. Och amerikanerna som tidigare varit så restriktiva och uppfört sig i filmer i alla fall disent, nu verkar det tvärtom. Kanske
beror USA-hatet i öster om detta. Ja, jag vet inte. Men det ska v erkligen bli intressant att läsa filmrecensionen så småningom.

Vilka skickliga designtävlande i Project Runway!!

Nu är denna oerhört spännande tävling snart slut och de tävlande som är kvar, 4 st, är helt slut. Och ändå så skapar
de helt fantastiska plagg, den här gången var dom och fotade i en stor park i New York olika växter som skulle ligga
till grund för deras aftonklänningar. Alla gjorde helt tjusiga plagg men några kritiserades hårt av den som jag tycker
många gånger mycket elaka juryn. Nu guskelov fick alla vara kvar ett tag till sedan får tre stycken skapa en hel
kollektion som ska visas i Bryant Park vad det nu är för ett ställe och så ska vinnaren av årets Project Runway koras.
JÄTTEKUL! Tänk om vi kunde vi ha en sådan tävling med svenska designers men det är väl ett USA-project som man
inte får ta efter. För egen del tycker jag att man skulle ha sådana tävlingar istället, där de tävlande tävlade med sin
yrkesskicklighet och inte någon öde-ö-historia.

Allt bygger på fraktaler!!

Vetenskapsmagasinets sista program för säsongen handlade om fraktaler. Be mig inte förklara men jag rekommenderar
alla att ta reda på mer. Men fraktalernas egendomliga spetisga mönster går igen i allting på denna jord!!! Även i rymden?
I don´t know. Men vår hjärtrytm som vi ser på dataskärmen när EKG tas har samma mönster som bergskammen Klippiga bergn i USA!! Helt otroligt. Detta mönster går igen i allting som finns. Ja, jag måste ta reda på mer då det är enormt spännande att kunna mer om denna egendomlighet.

Tack och lov! Triers "Antikrist" vann inte Guldpalmen!

Enligt media skulle Triers förlåt äckliga film som mest handlade om att skära av sig könsdelar vinna Guldpalmen i
Cannes i går men tack och lov så vann en helt annan film oväntat, dvs filmen "Das weisse Band" av Michael Hanecke,
en film som handlade om mystiska riter i en nordtysk bondby strax före första världskrigets utbrott. Men Charlotte
Gainsbourg fick dock priset för bästa kvinnliga huvudroll. Hur hon ville spela den rollen övergår mitt förstånd.

Carola har valt helt rätt när hon valt trummisen "Kicken" i Poodles

Ja, Carola tror jag kan känna sig lycklig som fått "Kicken" (?) i The Poodles förälskad i sig. Jag har tyckt om honom sedan
han var med i Melodifestivalen förra året. Han ser så rar ut och sjunger så härligt. Go for it, Carola! Han slår i alla fall Runar med hästlängder!

Jag tycker inte Linda Isacsson passar till programledare vare sig i Robinson som i Bonde söker fru.

Jag vet inte varför denna människa har valts till programledare. Det kryper i mig när hon pratar med tävlingsdeltagarna
speciellt i Bonde söker fru, hon verkar så oerhört tillgjord och frågar så dumma frågor. Nu väntar hon dessutom barn, bör hon inte se till att hon är i fin form för förlossningen, förra gången verkar det ha varit svårt men tyvärr verkar det för många som säger att dom längtar efter barn att dom trots allt prioriterar jobbet framför att få barn. Det finns väl andra programledare att välja mellan för fyran. Att samma person får olika uppdrag hela tiden är fel, tittarna tröttnar!

Unga mammor pratar mest i sin mobil när de är ute med sina små barn. Stackars ungar!

Jag tittar från min datorplats ner på en lekplats där en ung mamma går omkring och pratar i sin mobil i all oändlighet.
Två små försöker väcka hennes uppmärksamhet men nej, hon tycker det är viktigare att prata med personen i mobilen.
Stackars ungar tycker jag.

Vad ska man rösta på i EU-valet?

Det slås på stora reklamtrumman när det gäller val till parlamentet i EU men vem ska man rösta på? Jag förstår också dom som struntar i att rösta. Vi, lilla pytteSverige, kan få in 17 medlemmar och Italien ett 70-tal. Hur i all världen kan Sverige då
påverka besluten? Det här med EU tycker jag börjar bli helt misslyckat. Tänk på Norge som är utanför hur bra det är där och vilken fin ekonomi dom har. Vinner t o m Melodifestivalen. Nej, jag tror inte längre på ett förenat Europa. Vi har för många kulturer och språk och egentligen tänker varje land på sig. Så kanske jag struntar i att rösta.

Tolstoys bok "Krig och fred" filmad ännu en gång och visas på ettan

De gamla ryska författarna dom går inte av för hackor. Vilka berättare! Och så måste åtminstone jag tacka dom som också gör härliga filmer av dessa spännande böcker. Ikväll den 19 maj visades första avsnittet av "Krig och fred" i ettan och programmet har flera avsnitt. Den verkar skildra tillvaron i boken oerhört väl och nog är det härligt med dessa historiska
filmer och kläderna och danserna och festerna men också kriget i all dess råhet. En sak retade mig bara, den tjusige
greven som Natasja förälskade sig i och som var gift, dog först i strid men plötsligt var han tillbaka hos sin familj. Sådana där grejer gillar inte jag om det inte förklaras. Jag funderade först på hur tråkigt det var att just han som var mest attraktiv
och tjusig dog så tidigt men därför blev jag faktiskt irriterad när det inte var så utan förklaring. Har inte boken annars hade man kanske kunnat få förklaringen av den. Men tisdagkvällarna vigs åt filmen that´s for sure.

Eurovision Song Contest kulisser och shower var fruktansvärda!

Hur utbildas tevefotografer? Dom lär sig i alla fall inte att fota så att tevetittarna kan se vad det gäller. Ibland uppträdde de tävlandei taket och uppåt väggarna man kunde inte få en naturlig bild av hur deras uppträdande egentligen såg ut. Och dessa hemska hoppande och bländande datakulisser. Man blev yr i huvudet av dom. Vidare när det gällde invandrarkillen
som fick så många poäng så tror jag att alla öststater visste om hans historia och att han var en av dem gjorde att dom
röstade på honom för så märkvärdig var han verkligen inte. Men inte bara jag utan flera med mig tycker att vi nu ska sluta
delta i denna förstörda tävling som dessutom är ordentligt dyr.

Nu måste vi hoppa av Eurovision Song Contest!

Visst blev man enormt besviken när vår tjusiga operasångerska hamnade så långt ner på listan men i sin vita klänning
syntes hon knappast och sången tyckte jag gick inte fram riktigt heller MEN ÄNDÅ. Den här gången kan vi inte skylla
på öststatssammanhållning när Norge gick och vann! MEN egentligen var det inte en norrman som vann utan en
kille från Vitryssland. En teori: kanhända många Balkanländer ville rösta på Vitryssland och gjorde det också.
Men som sagt låt oss nu efter 4 failureår hoppa av denna tävling som blir rörigare och rörigare, det är tycker jag ingen
sångtävling längre utan en showtävling och ju mera nakna och unga kvinnor som är med och dansar ju högre poäng.
Och Aserbadjan kom högt, där var en SVENSK? med, jag fattar inte att man kan fly från ett land till ett med mera välfärd
och sedan åka tillbaka och tävla för det land man flytt ifrån. Rätta mig om jag har fel!  Som sagt låt oss hoppa av denna
tävling. Vi kan ju ha den svenska tävlingen kvar men att åka runt till olika städer och tro att man får fram en bättre
kandidat har lett till något bättre resultat på placeringslistan!

Kvällspressen slår upp stort: Våldtagen på sin möhippa!! Hur blir man det???

Man tror inte sina ögon när man läser om denna möhippa. Det räcker inte att man är ute på krogen och dricker sig full utgan
sedan ska det vara efterfest (detta i mina ögon avskyvärda ord) och till denna möhippeefterfest bjuds flera främmande
män i 40-årsåldern in och erbjuds ligga över hos den blivande brudens kompis!! Hur i all världen kan en möhippa bli så?
Och vad har den blivande bruden för kompisar? Som tillåter något sådant?? Kompisen är nästan lika skyldig som våldtäktsmannen tycker jag. Finns det inga trevliga och alkoholfria möhippor i Sverige. Nej, gamla Sverige är verkligen på
väg utför i en rasande fart. TRIST.

DN:s skicklige reporter i USA Erik Ohlssons skrev en enastående artikel 15 maj om papperstidningsdöden!

Visst är det fruktansvärt att allt fler papperstidningar går i graven. Och hur kan man vilja läsa tidningar på nätet? Det är
ju så jobbigt och obekvämt. En papperstidning kan man ta med sig överallt, ja, t o m på toaletten förstås. Men sitta där med en laptop i knät vad är det för nöje? Men tidningsföretagen måste sänka prenumerationsavgiften så fler har råd att ha
en morrontidning och få sina färska nyheter därifrån. Låt oss kämpa för det, unga som gamla. Att bara sitta och stirra
på tevenyheter binder ju en till en och samma plats hela tiden.

Andra semifinalomgången i Eurovision Song Contest är slut men oj vilka bidrag!

Så gick då l0 av 19 olika b idrag till finalen på söndag. Men visst blir man nervös av alla färger som hoppar runt och bländar en, fotograferna fotar ju också så att man blir galen ibland. Varför kan inte tevetittarna få se artisterna som publiken ser dom? Den svenska panelen sågade däremot några som kom med till final, bidrag som jag gillade och det var kul.
Men jag förstår inte varför svenska medborgare tävlar för andra länder. Det bästa var när ryska skickliga dansare dansade
olika länders folkdanser. Kul att folkdanser finns kvar, de är också så olika från land till land.

Kungen har tidigare varit behård mot dem som gift sig med "vanliga" personer.

Greve Jan Bernadotte vill ha tillbaka sin prinstitel. Hans farfar var prins Wilhelm, som var son till kung Gustaf V men Jans pappa Lennart gifte sig med en "vanlig" kvinna miste bums sin prinstitel, likaså gjorde prins Sigvard och dennes lillebror Carl-Johan av samma skäl. Nu ska alltså en enkel kille från Ockelbo plötsligt bli kallad prins och man förstår att det väcker
ilska hos alla som trots anhållanden hos kungen om att få återta prinstitlar fått blankt nej av kung Carl XVI Gustaf. Inte minst bönade och bad Sigvard Bernadotte om att få tillbaka sin titel men nej, nej. Nu tycker jag att hans änka Marianne Bernadotte
ska kunna få kalla sig prinsessa Marianne. Viktoria har säkert länge pressat sin pappa kungen om att få gifta sig med
förlåt obetydlige Daniel, ja, annars kanske Victoria förblev en nucka, det vet man inte. Europas prinsar var kanske inte
intresserade. Ja, det är ett problem. Vi får se hur det löses.

En förlovningsring på 1,5 miljoner kronor, är det inte i dyraste laget?

Läser i pressen att kronprinsessan Viktorias förlovningsring som hon sträcker fram handen mot fotograferna för att visa
kostar 1,5 miljoner kronor!! Daniel Westling måste ha en hel del pengar när han kan köpa en sådan ring. Och nog måste
alla unga och arbetslösa reagera på priset för nog hade prinsessan kunnat få en mycket vacker ring för en tusendel av
denna summa. Nej, sälj ringen och ge pengarna till de fattiga i u-länderna och köp en ring för några tusenlappar, det finns
vackra sådana för det priset.

Tack och lov men självklart gick Malena till final.

Programmet före tävlingen visade Malena som en helt outstanding person. Så skicklig, så ödmjuk så duktig! Men skulle
det gälla i Moskva, där jag tyckte hon kom lite bort i sin vita klänning som nästan försvann i det vita ljuset och hon skulle
kanske ha behållit sin svarta klänning som många har tyckt och karlarna. Kvinnorna som dansade runt henne, nej, dom var inga höjdare. MEN HENNES RÖST slår ju ingen av dom som deltog. Och kul att hon kom fram så pass fort, då andades man ut och kunde koppla av. Men tidnngsskribenterna röstar alltid fel, så gjorde dom nu också. För egen del tror jag att
att de nordiska länderna kommer med. 

Om några timmar vet vi hur det har gått för Malena. Det känns faktiskt pirrigt.

Har i kvällstidningen sett (och visserligen tidigare hört) bidragen som tävlar om en finalplats i Eurovision Song Contest)
vilka bidrag som ME tävlar mot. Och hur det går vet man inte, även om jag tycker att Malena är tjusigast och sjunger bäst
men hur Europa röstar med alla dessa förlåt konstiga länder vet ingen just nu. Jag tycker DET VAR BÄTTRE FÖRR!

Vilka trista bidrag till årets European Song Contest! La voix har klass och stil o måste komma mycket högt!

Har sett och lyssnat på expertpanelens bedömning av bidragen som ska tävla i Melodifestivalen i Moskva men hu vilka trista bidrag! Ja, en del får man  hoppas försvinner i de båda semifinalerna. Men hur olika ändå är inte  bidragen från
öst och väst. Jag tror på Kiplings East is east and west is west and never meet the two och det märker man verkligen
i och med att Melodifestivalen utökas med mängder av länder i öst. Nu får ju inte enbart telefonröster från de o9lika länderna bestämma vinnaren utan det ska finnas jurygrupper som också b edömer och utser de bästa bidragen.
För egen del tycker jag (och hoppas många, många med mig) att Malena Ehrnmans bidrag och utförande La voix är
outstanding och bör komma högt på listan men hur röstar man i öst? Där ska det många gånger vara hemvävt och
dragspelsmusik.

Vad härligt få se filmen Da Vinci-koden lör 9 maj på 6:an!

Läste med stor spänning Browns uppmärksammade bok Da Vinci-koden för ett antal år sedan men den var jobbig hänga med i. Sedan blev ju boken film, en film som fick dåliga recensioner, så jag gick inte och såg den. I går kväll den 9 maj
visades den emellertid på kanal 6 och jag tänkte, äsch, jag kan väl se den då. Och vad jag blev glatt överraskad! Den var
så intressant och spännande att se den och NU förstod jag mycket som jag inte fattat när jag läste boken. Men för dom
tittare som inte läst boken var filmen nog helt obegriplig och väldigt rörig. Men jag var JÄTTEGLAD att jag såg den! Nu kommer en ny film av Brown Änglar och demoner också den med Tom Hanks. Den boken har jag inte läst men bör nog
göra det innan jag ser filmen.

Panic room vilken kuslig och på sätt och vis egendomlig film på ettan 8 maj

Jo, jag hade sett den tidigare men det var väldigt längesedan, så jag såg om den. But it was really strange. Var får
manusförfattarna sina idéer ifrån. Den här filmen med Jocie Foster var så otrolig så man kunde ju inte tro på den men ändå den var spännande. Att slutet skulle bli "gott" det kände man på sig men vägen dit var helt otrolig. Tidigare på kvällen
efter middagen tittade jag faktiskt på Talang 2009, jag zappade mellan ettan och fyran men en gång sjöng en liten kille
på 11!! år så fantastiskt så både Charlotte Perrelli men också jag började gråta. Hur kan en så liten kille ha en sådan
helt fantastisk röst?

Äldre människor behandlas sämre än djur och brottslingar!!

För dem som orkade se Uppdrag granskning på ettan ikväll den 6 maj blev programmet en chock. Gud som äldre människor behandlas på våra äldreboenden!! Man tror inte sina ögon. De flesta fick inte komma ut i friska luften
mer än HÖGST en eller några gånger pr år!! Istället fick de lugnande medel som gjorde dem slöa och fick dem att ramla och bryta ben och armar. Djur och brottslingar ska enligt lag komma ut varje dag annars blir de som har ansvaret bötfällda
ja de kan t o m få fängelse. Men det finns INGA LAGAR som säger att någon blir skyldig om de äldre inte får vara ute
i friska luften ÄVEN om de sitter i rullstol eller har rullator. NU MÅSTE POLITIKERNA GÖRA NÅGOT FÖR VÅRA ÄLDRE.
Det är nämligen dom som kommer att avgöra nästa val!!

Adamaomail går inte att använda! Så jag kan inte ta emot eller skicka några email!

Fy vad man blir sur när man inte kan använda sin epost, vare sig ta emot eller skicka! Jag har adamoamail då dom skulle vara väldigt bra men nu har dom inte fungerat på över 3 dagar och jag som har en del undersökningar att svara på och som jag tjänar pengar på. Gud, vad man blir ilsken! Hur länge man ska vänta vet jag ju inte  heller. Min sambo jobbar som 17 får
att få besked. Men nej, något besked kommer inte.

Programmet om Professor Rosling var mer rörigt än givande i går den 3 maj

Visst var han underhållande och rolig denne numera så välkände professor Rosling, som vill få oss att se verkligheten runt
om i världen som inte vi ser den. Men programmet var mer rörigt och hoppigt än informerande menar jag och ingen
inte ens professor R ska få mig att tro att jordens överbefolkning inte är något problem. Professor R borde resa till
Filipinnerna där jättefamiljer bor under broar och på gravplatser och skulle han då säga att det b livit så mycket bättre.
Jag tror honom inte. Jordklotet är för litet för att föda dessa enorma människormassor som finns och som kommer.

Skippa viktväktarna, sluta bara att äta bananer, äpplen, vindruvor, päron osv!

Enligt de allra senaste vetenskapliga undersökningarna är det frukt som gör oss feta!!! Man tror som sagt inte sina ögon
när man läser detta. Frukt som man ska äta istället för allt annat om man vill vara smal och slank. Och nu plötsligt är
detta helt fel. Man blir galen! Jag älskar bananer och apelsiner. Men vad i all världen ska man nu äta istället?