Hemska filmer

I tidningen Metro idag har man namngivit l0 hemska filmer som man bör se, jag hade sett några stycken men den allra värsta som jag såg på teve för något år sedan var den fruktansvärt hemska Funny Games!!
Den var bland det otäckaste jag någonsin sett och jag ryser när jag skriver det här, när jag tänker på den.

Uppdrag granskning 27 nov

Ser inte alltid på detta program men igår den 27 nov handlade det om förfalskade tavlor av min moster gode vän Bengt Lindström och då blev jag intresserad. Hela programmet var som en deckare. Gud, så många tavlor som var förfalskade och den som hade sålt dom hade gjort sig en förmögenhet. Hemskt!

När kommer snön till Stockholm?

Jag skriver dagbok och där kan jag se när det började snöa i Stockholm förra året, det var den 27-28 november och sedan som
alla som bor här vet så snöade det något helt fantastiskt hela vintern.
Blir det så i år också? Nej, jag tror inte det. Eller rättare jag hoppas inte det. En bekant till mig halkade och bröt lårbenshalsen. Och
var dålig väldigt länge!

Intervju med Robbie Williams i Dagens Nyheter

Jag läste en lång intervju med Robbie Williams i Dagens Nyheter den 19 november och för hans del så var han mycket nöjd med livet nybliven pappa som han är och med en rar fru. Hur han har det med sin mamma stod det ingenting om. Det var för l0 år sedan jag hörde honom för första gången i en speciell situation när han sjöng Feel, en låt som jag lyssnade på varje dag i flera år men nu är han inte samma person, bra för honom, men DÅ känner jag inte någonting för honom. Det är ju så livet fungerar.

Min hemstad Helsingborg

Min son och hans nya familj är på besök i min vackra hemstad Helsingborg, min son skulle träffa vänner han fick när han arbetade som attaché i Washington och hans nya fru har goda vänner i min hemstad. Fick ett helt underbart foto på mitt lilla barnbarn som stod framför mina föräldrars grav, en grav som jag tyvärr måste lämna, vem besöker den annars?

Finns det inga svenska kvinnliga komiker?

Såg i DN idag vem som skulle vara de två programledarna för Melodifestivalen nästa år och då undrar jag varför man inte valde en svensk tjej som programledare? Lyssnade i natt på en novell av nämnda utnämnda kvinnliga programledare som ursprungligen kom från Syrien men som tyckte att de hade haft så jobbigt här i Sverige och jag undrar VARFÖR i all världen är de som kommer hit så otacksamma?

Haven försuras och fisken dör

Ett stort problem är koldioxidutsläppen som gör haven surare och först och främst dör de vackra korallreven, där massor av småfisk lever, som är mat åt större fiskar, som fångas och blir människoföda. Fisken som används till mat försvinner förstås då och människors föda krymper rejält. Och ändå blir vi fler och fler, år 2050 lär vi vara 9 miljarder människor på jorden!! Många, oändligt många får ständigt gå hungriga. Också i dagens läge svälter redan många.

Mårtens afton o Fars dag

Mårtens afton har jag som visserligen f d skånska alltid firat, firade den dock igår och fars dag? Hoppas min son med 4 flickbarn firas ordentligt! Min sambo och jag åt inte gås eller anka men ett annat fjäderfä och till dessert hade vi förstås hembakt äppelpaj! Mums!

Programmet Downton Abby och dansk-svenska Bron

Programmet Downton Abbey som nu sänds med nytt material är fortfarande fascinerande. Det handlar om en värld som skulle jag tro för alltid har försvunnit men engelsmännen är förnäma på att skapa en autensistet, dvs skapa detaljer och miljö som gör att man tror på att ja, så var det säkert. Det är trots allt kul att se hur tjänstefolket håller på med t ex påklädning och servering för människor som säkert kunde göra det själva och idag gör det. Men Bron då, som visar nya avsnitt. Usch, vad jag har blivit besviken på detta nya program då jag verkligen tyckte om det första. Här är det diskussioner om sex och sex och att se personer onanera tycker jag inte hör hemma i ett SVT-program. Barn och många äldre ser på programmet. Synd när det förra programmet var så spännande!!

Allhelgonadagen

Idag är det Allhelgonadagen då vi svenskar förväntas hedra våra bortgångna anhöriga. Min sambo o jag bor bara 3 minuters väg till en stor kyrkogård o vi brukar då dit just denna kväll. Man säger att svenskarna inte bryr sig om sina döda anförvanter men oj, vad det var massor av människor som ville sätta ljus vid sina döda släktingars gravar och i minneslunden var det rena ljushavet. Det tycker jag känns fint att vi alla minns trots att jag bor l00-als mil bort från mina föräldrars grav.