Kärlekens slöja Vilken film VILKEN FILM V I L K E N F I L M !!

Somerset Maugham är en av mina favoritförfattare, han tror precis som jag själv på att allt är förutbestämt. Därför
skrev han The Painted Veil, en bok som filmats flera gånger, en gång med Greta Garbo i huvudrollen, måste få tag på den på video. Då hette filmen Den brokiga vävnaden, som ju är den korrekta översättningen och nu senast förra året med den svenska titeln Kärlekens slöja. Varför gör svenskarna så usla översättningar av filmtitlar? Men i alla fall så såg vi filmen i Stockholm på påskdagen och o, vilken film!! Helt fantastisk och noggrant gjord vilket hedrar den. Dr Fane, en av huvudpersonerna,  var helt underbart skildrad av den för mig okände Edvard Norton. Oj, vad man föll för honom! Och vilka scenerier från Kina, så vackra och imponerande. Man trodde helt enkelt på filmen och tidsandan, vilket ofta filmer inte förmedlar. Men en film som bygger på en bra
bok blir sällan misslyckad. Jag var helt begejstrad. GÅ OCH SE DEN! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback