Hur räknas antal tittare?

Då och då finns det i dagstidningarna uppgifter på vilka program som har haft störst antal tittare och de olika kanalerna tävlar ju om att ha det största antalet. Men jag undrar hur beräkningen egentligen går till, för beräkning måste det ju vara. Men det är sällan det anges vilka ålderskategorier som ser på det eller det programmet. På enormt många ställen står nog bara teven på och vevar olika program. Så t ex har min frisör på teven dagen lång och få eller inga tittar. Är det kanske på samma sätt som med de politiska opinionssiffrorna, man frågar ett antal och beräknar hela befolkningens åsikter därifrån?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Din fråga är verkligen berättigad !
Om man som jag arbetat med marknadsundersökningar har man alla skäl att tvivla på riktigt räknat resultat - man använde bl.a. s.k. vägning, som jag alltid uppfattade kollossalt slumpmässigt....
Inte bara din frisör - har också bekanta, som har TV:n på hela tiden - är det bara för att höra ljud ?

2007-02-20 @ 17:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback